Article header image

Ster en NPO laten reclameblok voorafgaand aan Op1 hele week weg

De hele week zal er geen reclameblok te zien zijn voorafgaand aan de nieuwe talkshow Op1. Dat heeft Ster-directeur Frank Volmer dinsdagavond bevestigd aan Nu.nl. Doel is om het programma een zetje in de rug te geven in de strijd om de kijkcijfers met RTL-concurrent Jinek.

Alhoewel Ster-directeur Frank Volmer dinsdagmiddag nog vertelde dat het weglaten van het reclameblok voorafgaand aan de eerste uitzending van talkshow Op1 een eenmalige actie was, gebeurde dat bij de tweede aflevering dinsdagavond opnieuw. Hernieuwd overleg met de NPO resulteerde in de afspraak dat het programma deze hele week zonder reclame start. Ster zendt de reclame op andere tijdstippen uit en zegt dat hiermee geen omzet verloren gaat.

Door het weglaten van het reclameblok van Ster begon Op1 maandag enkele minuten eerder dan Jinek, de talkshow van Eva Jinek op RTL 4. Een tactische zet om zoveel mogelijk kijkers als eerste te laten schakelen op Op1 en zo te binden aan het nieuwe programma die bij de eerste poging goed uitpakte. Op maandagavond stemden er bijna 1,1 miljoen mensen af op Op1, terwijl Jinek net onder een miljoen kijkers uitkwam.

RTL, dat Jinek tegen de gewoonte van de commerciële omroep in uitzendt zonder onderbrekende reclameblokken, reageerde dinsdagavond overigens op de zet van de NPO door het aanvangstijdstip van Jinek te vervroegen naar 22.15 uur. Daardoor begon de talkshow van Eva Jinek net wat eerder dan Op1.

De tweede uitzending van Op1 werd dinsdag gepresenteerd door Tijs van den Brink en Giovanca Ostiana (EO, foto) en trok 940.000 kijkers. Daarmee werd Jinek opnieuw verslagen, die scoorde 904.000 kijkers.

Bron: Nu.nl/BM

Bericht delen