dinsdag 16 januari 2018

Steeds meer digitale tv’s in de huiskamer

De penetratie van digitale televisie groeit sterk. 87 Procent van de Nederlandse huishoudens is in 2015 voorzien van digitale tv-ontvangst. Het aantal huishoudens met een connected televisie steeg van 22 procent in 2014 naar 31 procent in 2015. Dat blijkt uit de resultaten van de Media Standaard Survey 2015 (MSS) die door SKO is gepubliceerd.

De meeste huishoudens in Nederland hebben de mogelijkheid om digitaal televisie te kijken. De totale penetratie digitale tv-ontvangst is significant gestegen in 2015, waarbij de groei iets hoger is dan in 2014. De penetratie van digitale tv in huishoudens was 71% in 2011, 76% in 2012, 82% in 2013, 84% in 2014 en 87% in 2015. Het percentage huishoudens met een televisie met directe toegang tot het internet stijgt van 22% naar 31%. Dit is een significante stijging ten opzichte van 2014.

38 Procent van de Nederlandse huishoudens beschikt over een harddiskrecorder. Dit percentage is 2 procentpunt hoger ten opzichte van vorig jaar en wordt gedreven door de toename in harddiskrecorders in settopboxen. Het aantal huishoudens in bezit van een settopbox met harddisk stijgt van 22% in 2014 naar 25% in 2015. In 2015 daalde wel weer het percentage huishoudens dat in bezit is van een losse DVD- speler, video- en een DVD-recorder met harddisk.

De penetratie van smartphones onder Nederlanders van dertien jaar of ouder bedraagt 75% en die van tablets 57%. In beide gevallen is sprake van een significante toename. Het percentage smartphone-bezitters bedroeg in 2014 61 procent. De stijging van het aantal tablet-bezitters in 2015 ten opzichte van 2014 is eveneens relatief fors: van 50% in 2014 naar 57% in 2015. Net als vorig jaar beschikt het merendeel over een laptop (72%) of een desktop (46%). Ten opzichte van vorig jaar is de penetratie van de desktop-PC gedaald (was 53% in 2014).

Bas de Vos (directeur SKO): “De digitalisering in Nederlandse huishoudens zet zich in 2015 met hernieuwde kracht voort. De stijging in het bezit van connected devices zoals tablets en smartphones, die in 2014 nog leek te stabiliseren, is in 2015 wel weer duidelijk zichtbaar. SKO is actief bezig om de nieuwe vormen van kijkgedrag te meten. Zowel binnen het bestaande Kijkonderzoek, alsook in het nieuwe Online Kijkonderzoek dat we samen met TNS NIPO/Kantar Media hebben opgezet. Als eerste in de wereld levert SKO sinds 1 januari kijkcijfers voor online bekeken programmacontent. Vanwege de hoge kwaliteit van de steekproef is MSS voor ons de belangrijkste bron om het bezit van TV-apparatuur en connected devices te kunnen monitoren.”

Het onderzoek wordt door TNS NIPO uitgevoerd in opdracht van de organisaties die verantwoordelijk zijn voor de belangrijkste mediabereikonderzoeken. In 2015 zijn 6.144 huishoudens en 5.255 personen van 13 jaar en ouder ondervraagd.

Lees hier het complete onderzoek.

Bron: SKO/Broadcast Magazine

Bericht delen