Spuiten en Slikken lanceert sexting campagne
Het BNN-programma Spuiten en Slikken lanceert vandaag de sexting campagne: #geenhoofd, Als je iets deelt, hoofd buiten beeld. Met deze campagne in bussen en op social media wil BNN jongeren tips en trics geven hoe je een goede anonieme naaktfoto maakt van jezelf, zodat je onherkenbaar blijft en de gevolgen in de hand houdt.
Sexting, het versturen van een naaktfoto of filmpje, is het flirten anno 2016. Maar in sommige gevallen is het niet zo onschuldig als een flirt. De psychische klachten, bij met name tieners tussen de 14 en 17 jaar, kunnen enorm zijn als de foto ongewild wordt doorgestuurd. Degene die op de foto staat wordt vaak afgeperst of gechanteerd wat kan leiden tot een posttraumatische stressstoornis of in extreme gevallen zelfs tot zelfmoordpogingen. Uit onderzoek van Meldknop.nl, een initiatief van de kindertelefoon en de politie, blijkt dat één op de acht Nederlandse jongeren naaktbeelden van zichzelf deelt en dat bijna een derde van de jongeren wel eens seksueel getint beeld doorgestuurd krijgt dat niet voor hem of haar bedoeld was.
De online campagne wordt gesteund door onder anderen Tim Hofman, Geraldine Kemper en Jan Versteegh, Giel Beelen, Domien Verschuuren, Bobbi Eden, Maik de Boer en Giel de Winter. Zij maken een foto van zichzelf zonder hoofd en verspreiden deze met #geenhoofd op hun social kanalen. Iedereen kan de campagne steunen door een foto te maken van zichzelf en online te verspreiden met #geenhoofd.
In de uitzending van vanavond wordt gepraat over sexting en de gevolgen daarvan. Gwen van Poorten en Nathan de Vries vragen scholieren op een middelbare school naar hun ervaringen met het onderwerp. Ze komen erachter dat er zelfs vanaf groep vijf al seksueel getinte filmpjes worden rond gestuurd. In de studio worden tips gegeven hoe je zo verantwoord mogelijk aan sexting kunt doen.
Bron: BNN/Broadcast Magazine