dinsdag 16 januari 2018

SKO presenteert Moving Pictures onderzoek

Uit onderzoek van SKO blijkt voor het eerst hoe vaak het Nederlandse publiek ook andere devices gebruikt voor het kijken naar soorten audiovisuele content. Televisie is nog dominant; 78 procent van de kijktijd naar audiovisuele content vindt voor de televisie plaats. 70 procent van alle audiovisuele content die bekeken wordt, is televisiecontent. 30 procent is dus wat anders, zoals user generated content (12 procent).

Dit blijkt uit het Moving Pictures onderzoek dat SKO heeft laten uitvoeren door Intomart GfK in september 2011. Een representatieve steekproef van 1.300 personen van 13 jaar en ouder die online zijn, is gevraagd naar hun bezit van devices en hun kijkgedrag naar verschillende soorten bewegend beeld (audiovisuele content) in de afgelopen 24 uur. SKO presenteerde dinsdag tijdens het Immovator Cross Media Café – Video on Demand in Hilversum de eerste resultaten.

Het televisiescherm is door meer dan 80 procent van de respondenten gebruikt (resultaten afgelopen maandag). Van de bezitters van een computer zegt 52 procent iets bekeken te hebben op dat device. Onder bezitters van smartphones en tablets ligt dat percentage op 42 procent en 34 procent.

Kijken we naar het gebruik van audiovisuele content onder Nederlanders, ongeacht of iemand in het bezit is van een bepaald device, dan blijkt er dagelijks door 42 procent van de ondervraagden op een computer iets bekeken te zijn. Voor smartphones ligt dat op 15 procent, voor tablets op 4 procent.

Bas de Vos (directeur SKO) zegt over het onderzoek: “De resultaten geven voor het eerst echt inzicht in de verdeling van het kijkvolume van de Nederlandse bevolking naar type scherm en type audiovisuele content. Voorheen moesten we het doen met alleen penetratiecijfers van de devices of bereikscijfers uit aanvullend onderzoek. Nu is de werkelijke impact te bekijken.”

Bron: SKO

Bericht delen