SKO: kijktijd is in 2019 niet afgenomen
donderdag 16 januari 2020

SKO: kijktijd is in 2019 niet afgenomen

Stichting KijkOnderzoek heeft de jaarcijfers over 2019 gepubliceerd in een rapport. De Nederlander keek in 2019 gemiddeld 156 minuten per dag televisie (2 uur en 36 minuten). Dit is gelijk aan de kijktijd in 2018. Het gaat hier om de kijktijd naar televisiezenders. Het percentage uitgesteld kijken binnen zes dagen na de uitzenddag steeg in 2019 naar 13,1 procent, wat overeenkomt met 20 minuten per dag. In 2018 was dit nog 17 minuten per dag.

De TV schermtijd ofwel de totale tijd die voor het televisiescherm werd doorgebracht was in 2019 192 minuten (3 uur en 12 minuten). Dit is 4 minuten meer dan in 2018. Naast het kijken naar televisiezenders (inclusief live en uitgesteld kijken) zit in de TV Schermtijd ook de tijd die wordt besteed aan het bekijken van bijvoorbeeld video on demand diensten (zoals Netflix, Videoland en Ziggo Movies & Series). De top-25 meest bekeken programma’s in 2019 wordt aangevoerd door de finale tussen de Verenigde Staten en Nederland van het wereldkampioenschap voetbal voor dames van 7 juli 2019 met 5.482.000 kijkers. De meest bekeken uitzending exclusief sport is De Luizenmoeder van 10 februari 2019 met 5.108.000 kijkers. De Luizenmoeder van 17 februari 2019 is het meest uitgesteld bekeken programma met 2.397.000 kijkers die uitgesteld keken binnen 6 dagen na de uitzenddag.

Het marktaandeel in de avond (18.00 – 24.00 uur) van de NPO is gedaald van 37,9 procent naar 37,2 procent. RTL Nederland daalt van 26,9 procent naar 26,3 procent en het marktaandeel van Talpa TV stijgt van 19,7 procent naar 20,5 procent. De zender NPO 1 heeft het hoogste marktaandeel, zowel gedurende de dag (23,1 procent) als de avond (24,2 procent).

Het TV kijkonderzoek wordt in opdracht van Stichting KijkOnderzoek (SKO) uitgevoerd door de bureaus GfK en The Nielsen Company. SKO is een samenwerkingsverband van Screenforce (vertegenwoordiger van de zenders), de Nederlandse Publieke Omroep (NPO), het Platform Media Adviesbureaus (PMA) en de bond voor adverteerders (BVA). Doel van SKO is het laten uitvoeren van betrouwbaar, valide, marktrelevant en innovatief kijkonderzoek.

Het complete SKO Jaarrapport 2019 is hier te downloaden.

Bron: SKO/BM

Bericht delen