Article header image

RTL tevreden over jaarcijfers 2015

RTL Nederland sluit 2015 met tevredenheid af. Dat laat CEO Bert Habets weten in een reactie op de bekendmaking van de jaarcijfers. De omzet van RTL steeg in 2015 met ruim zeven procent. Het eerste halfjaar was teleurstellend, maar die achterstand is in de tweede helft van het jaar ruimschoots goedgemaakt. RTL zag z’n winstmarges wel dalen.

Moederconcern RTL Group zag de winst afgelopen jaar met ruim een vijfde oplopen tot 789 miljoen euro. Dat was vooral te danken aan een sterke groei van de online omzet. Die nam met bijna driekwart toe tot 508 miljoen euro, op een totale omzet van ruim 6 miljard euro.

Bert Habets, CEO RTL Nederland: “We sluiten 2015 met grote tevredenheid af. Na een teleurstellende eerste helft, hebben we in het tweede deel van 2015 een mooie inhaalslag gemaakt en ons winstniveau kunnen handhaven. Het licht aantrekken van de markt, de stabiele performance van onze zenders en hogere distributieopbrengsten waren hiervoor de belangrijkste oorzaken. We hebben verder geïnvesteerd in onze brede en innovatieve strategie waarin we de consument elke dag op een relevante manier willen bereiken en verrassen. Dit heeft onder andere geresulteerd in de lancering van het nieuwe RTL Z met een eigen 24-uurs zender, de continue groei van onze VOD-platformen en de snelle groei van onze RTL MCN met een groot aantal nieuwe contentmakers. Bovendien hebben we ons ventures portfolio uitgebreid en zijn we andere verrassende partnerships aangegaan, zoals met Triade Media en de joint venture met SpotX.”

Habets: “De grilligheid van de markt en de constante innovatie van onze business, vraagt van ons een flexibele mentaliteit en de durf om snel te handelen. Niet alleen het lanceren van nieuwe initiatieven is een kunst, ze elke dag door ontwikkelen en verbeteren bepaalt uiteindelijk het succes.”

Bron: RTL Nederland/Broadcast Magazine

Bericht delen