Article header image

RTL Nederland ziet omzet dalen

De omzet van RTL Nederland is in het eerste halfjaar van 2019 gedaald met 2,1 procent tot € 236 miljoen. In het eerste halfjaar van 2018 was dat nog € 241 miljoen. De daling is voornamelijk het gevolg van lagere opbrengsten uit tv-reclame. Wel had Videoland hogere resultaten door de groei van het aantal abonnees. De EBITA van RTL Nederland was in het eerste halfjaar € 18 miljoen, dat was een jaar eerder € 23 miljoen.

Sven Sauvé, CEO RTL Nederland, over de halfjaarcijfers: “De inkomsten uit de advertentiemarkt vallen het eerste half jaar tegen. De winstdaling wordt veroorzaakt door lagere tv-advertentieopbrengsten en door de stevige investeringen die we doen in de ontwikkeling van eigen, lokale content en techniek. Dankzij deze investeringen verstevigen we wel de sterke positie van Videoland als dé nummer 1 lokale VOD-speler. We blijven dan ook fors investeren in de ontwikkeling van nieuwe lokale programma’s, zowel op tv als bij Videoland. Op tv zijn we nog steeds marktleider in de commerciële doelgroepen, maar we zijn ons ervan bewust dat we hard moeten werken om de kijker ook hier aan ons te blijven binden. De concurrentie neemt toe, de markt staat onder druk en juist dan is het van belang om vast te houden aan de koers die is gezet en om van daaruit verder te bouwen. Dat vertrouwen is er, de expertise ook en we gaan verscherpt het komende half jaar in.”

De RTL Group, die in vele landen actief is, noteerde in het eerste halfjaar van 2019 wel positieve cijfers. De omzet bedroeg € 3.2 miljard, een stijging van 4,2 procent. De EBITA was stabiel en kwam uit op € 538 miljoen.

Bron: BM/RTL Nederland

Bericht delen