Dinsdag 16 januari 2018

RTL Group wil SBS Broadcasting overnemen

De RTL Group, onderdeel van Bertelsmann AG, wil een bod uitbrengen op SBS Broadcasting. Dat maakt RTL vrijdag bekend. De zendergroep schaart zich daarmee in de lijst van kandidaten als Telegraaf Media Groep, Persgroep, Sanoma en Talpa-eigenaar John de Mol. SBS heeft in Nederland de zenders SBS 6, Veronica en NET 5. De prestaties van de zenders vallen de laatste tijd tegen. Zo behaalde zaterdag The Sing-Off bij SBS 6 slechts 418.000 kijkers en scoorde Secret Story (het duurste programma van NET 5 aller tijden) woensdag slechts 248.000 kijkers.

Bert Habets, CEO van RTL Nederland, verklaart: “SBS lijkt de laatste tijd een beetje de weg kwijt te zijn, terwijl ons resultaat tegelijkertijd sterk groeit. In de doelgroep 20 – 49 jaar mogen wij ons zelfs marktleider noemen. We hebben behoefte aan meer zenders, dus introduceren we binnenkort graag RTL 9 (het voormalige SBS 6, red.), RTL 10 (het voormalige Veronica, red.) en RTL 11 (het voormalige NET 5, red.). Op RTL 9 gaan we de hele dag videoclips uitzenden nu we hebben gehoord dat TMF definitief verdwijnt. Op RTL 10 maken we ruimte voor RTL Lounge, dat nu al als themakanaal bestaat. Op RTL 11 brengen we uitsluitend registraties van klassieke muziek, een plan dat Fons van Westerloo al jaren geleden heeft uitgebroed en dat we nu willen realiseren.”

De CEO realiseert zich dat de overname tientallen miljoenen gaat kosten. “Dat is geen probleem, RTL Group draait uitstekend. Ook onze aandeelhouder John de Mol staat achter de plannen. Die bezit al 26 procent van RTL Nederland en voelt eigenlijk ethische bezwaren bij het zelfstandig overnemen van SBS Broadcasting. In vergaderingen met onze Raad van Bestuur is hij enkele keren best emotioneel geworden als dit dilemma ter sprake kwam. Als we dit gezamenlijk met John aanpakken, hebben we zeven Nederlandse zenders in handen.”

Habets maakt zich geen zorgen over mogelijke tegenwerking van de NMa, de Nederlandse Mededingingsautoriteit. “We hebben dit achter de schermen al getoetst en te horen gekregen dat deze constructie geen probleem is, juist vanwege onze Luxemburgse roots. Een puur Nederlandse partij zou hier geen toestemming voor krijgen, werd me verzekerd.”

Update:
De redactie van Broadcast Magazine vond 1 april een mooie gelegenheid om te kijken hoe de lezers hierop zouden reageren. RTL Nederland was niet bij de grap betrokken.

Bron: Broadcast Magazine

Bericht delen