Article header image

Recordomzet tv-reclame in derde kwartaal 2011

De netto bestedingen voor televisiereclame (spot) zijn in het derde kwartaal van 2011 met 7,4 procent gestegen ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2010 en kwamen uit op  € 190 miljoen. Hiermee noteert tv opnieuw een recordomzet.

De hoge omzet in het derde kwartaal is opmerkelijk. 2011 is immers een jaar zonder grote sportevenementen zoals het EK of WK voetbal of de Olympische Spelen. Met een toename van 7,4 procent is tv één van de sterkst stijgende media in het derde kwartaal. De trend dat adverteerders na economisch zware tijden hun budgetten concentreren op media met een grote zichtbaarheid en bewezen succes, leidt ook in het derde kwartaal tot een groter aandeel voor tv in het totale mediabudget.

Het aantal merken dat op televisie adverteert is – net als in de eerste twee kwartalen – ook in het derde kwartaal gegroeid. In totaal 979 merken hebben in het derde kwartaal geadverteerd. Opvallend is dat steeds meer campagnes gebruik maken van een twin spot. Deze ontwikkeling is een aantal jaren geleden ingezet en lijkt zich dit jaar sterker voort te zetten. Een twin spot is een commercial die bestaat uit een basiscommercial van bijvoorbeeld 20 seconden, gevolgd door een reminder van 5 seconden die later in het blok uitgezonden wordt.

Uit de registraties van Nielsen op basis van tariefkaartprijzen over het derde kwartaal van 2011 blijken telecom, retail en automotive de sterkst groeiende branches te zijn. Dat telecom in het derde kwartaal zich weer nadrukkelijk meldt is opvallend, aangezien de branche in 2010 nog een daling liet zien en in de eerste helft van dit jaar gelijk bleef qua tv-uitgaven.

Bron: SPOT

Bericht delen