dinsdag 16 januari 2018

Reclamezendtijd Spelen levert NBC miljard op

Het Amerikaanse televisiestation NBC heeft tot nu toe voor ruim 1 miljard dollar verkocht aan reclamezendtijd rondom de Olympische Spelen in Londen. Omgerekend is dat zo’n 972 miljoen euro. Het is een recordbedrag. Bij de Spelen van 2010 verkocht NBC nog zo’n 850 miljoen dollar aan reclameblokken rondom de sportuitzendingen, maar het bedrijf leed uiteindelijk een verlies van 223 miljoen dollar.

NBC maakte niet bekend of het verwacht winst te maken op het grootste sportevenement, dat vrijdag in Londen begint. NBC betaalde het Internationaal Olympisch Comité (IOC) 4,38 miljard dollar voor de exclusieve televisierechten van de Spelen tot en met 2020 en verkoopt de rechten wereldwijd door aan televisiestations.

Van de advertientieopbrengst in de Verenigde Staten werd tot nu toe zo’n 60 miljoen dollar verdiend aan reclameruimte op internet. Dat is meer dan een verdrievoudiging ten opzichte van de Zomerspelen van 2008 in Peking.

Volgens NBC heeft de Amerikaanse president Obama voor zo’n 6 miljoen aan reclametijd ingekocht. Zijn rivaal bij de presidentsverkiezingen Mitt Romney investeerde nog niet in advertentieruimte rondom de Olympische Spelen.

Bron: NOS/Broadcast Magazine

Bericht delen