dinsdag 16 januari 2018

Reclamemarkt tv groeit naar € 964 miljoen

De netto bestedingen voor tv-reclame zijn in 2014 uitgekomen op € 964 miljoen, een stijging van 3,3 procent. Dat blijkt uit de jaarcijfers van SPOT. Vorig jaar werd € 850 miljoen besteed aan spot advertising en € 114 miljoen aan non-spot. De online videoplatforms van de SPOT zenders realiseerden in 2014 een groei van zeventig procent en kwamen uit op € 21 miljoen.

Televisie wist haar leidende marktaandeel uit te bouwen naar 26,4 procent in het eerste halfjaar van 2014. Dit blijkt uit de netto mediabestedingen die Nielsen halfjaarlijks publiceert. Het marktaandeel van TV is toegenomen met 2,9 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2013. In lijn met de inschatting van het CPB dat de economie zich in 2015 verder zal verbeteren, verwacht SPOT dit jaar een groei van de TV bestedingen tussen de twee en drie procent.

Michel van der Voort (directeur SPOT): “Televisie heeft zich fantastisch hersteld. Mede onder invloed van een record kijktijd in 2014 is de positie van televisie in de mediamix nog groter geworden. Adverteerders waarderen de aanhoudende kracht van tv; het in korte tijd genereren van een hoog bereik met kwalitatieve content biedt maximale impact. De online video platforms zorgen voor een aanvulling van het bereik dat elk jaar toeneemt. Kortom, een goed perspectief om mee te groeien op het verdere herstel van de economie in 2015.”

De groei in spot advertising is vooral te danken aan de prestaties in de eerste helft van 2014 (+6,6 procent ten opzichte van de eerste helft van 2013). Maar ook in de tweede helft van 2014 wist televisie haar positie te consolideren. In totaal groeide spot advertising op tv met 2,1 procent, van € 832 naar € 850 miljoen.

In 2014 werd ruim € 114 miljoen aan non-spot advertising gespendeerd. Ten opzichte van het jaar daarvoor werd hier 12,9 procent meer aan uitgegeven. Daarmee is de daling van 2013 weer volledig goedgemaakt en lijkt ook hier het tij van de economische recessie gekeerd.

Bekijk hier een video animatie over het jaarrapport.

Bron: SPOT/Broadcast Magazine

Bericht delen