Article header image

Reclameluwe dag volop ter discussie

Frenkel Denie, vice-voorzitter van de bond van adverteerders (BVA) zou graag wekelijks een reclameluwe dag hebben. Maar het is de vraag of adverteerders en commerciële zenders zo ver willen gaan. “Mijn droom is dat gedurende een half jaar de zaterdag reclameluw is”, aldus Denie enkele dagen geleden in Adformatie. “De BVA steunt me, ik zoek nu een klein groepje adverteerders om te beginnen. Dat zijn de believers, maar iedereen vindt dat het te veel is.”

 

Denie refereert aan een standpunt van de BVA zelf. Die wil ‘minder, maar betere reclame’. Die weg is twee jaar geleden ingezet en steeds met kracht uitgedragen. Nu komt het aan op de concrete invulling van die missie. Ton Rozestraten, commercieel directeur RTL Nederland en voorzitter van SPOT, staat niet afwijzend tegenover het idee maar de zenders moeten geen inkomsten mislopen. “We gaan het gesprek graag aan en zijn geïnteresseerd hoe de BVA denkt over uitwerking en prijsstelling.”

Ook Arian Buurman, directeur van Ster, wil graag meepraten. “Feit is dat de komst en uitbreiding van het aantal commerciële televisiezenders de afgelopen jaren tot een toename van het aantal reclameminuten en een prijsdruk in de televisiemarkt heeft geleid. Ster is in die groeiende markt een bescheiden speler gebleven en neemt een unieke positie in. Mediawettelijk mogen wij 10% van de zendtijd vermarkten, maar door het verbod op programmaonderbreking kunnen wij maximaal 7,5% reclamezendtijd verkopen. Tegenover het dubbele (15%) bij de commerciële zenders. Die beperking is tegelijkertijd onze kracht: een ‘gedoseerd reclameregime’ levert immers bescherming voor de kijker en waardevermeerdering voor de adverteerder. De onderscheidende publieke programmering genereert bovendien een additioneel bereik; dat legitimeert tevens een hogere prijs.”

Bron: Broadcast Magazine

Bericht delen