Reclame-inkomsten omroepen stijgen
De publieke omroepen hoeven door de aangekondigde overheidsbezuinigingen niet bij de pakken neer te zitten. Mede door de aantrekkende reclamemarkt, zal het ministerie van OC&W de inkomsten de komende jaren zien stijgen, berekende accountantskantoor PricewaterhouseCoopers (PwC).
De komende vijf jaar groeien de inkomsten uit tv-reclame en radioreclame respectievelijk met gemiddeld 5 procent en 3,3 procent per jaar. Deze stijging geldt zowel voor de publieke als de commerciële sector. De online tv-advertentiemarkt stijgt zelfs met gemiddeld 21,7 procent per jaar. De totale inkomsten van de tv-advertentiemarkt ligt in 2014 op ruim 1 miljard euro, becijferde PwC. Tegenover 790 miljoen in 2009, wat een slecht jaar was voor de markt, omdat toen de inkomsten uit reclame terugliepen.
De netto-inkomsten van Ster bedragen overigens sinds jaren ongeveer 200 miljoen euro, met incidentele stijgingen als gevolg van evenementen als het WK en de Olympische Spelen.
Naast de hogere advertentiebestedingen profiteert de tv-sector van de hogere vraag naar digitale abonnementen. Ook geeft de consument naar verwachting steeds meer geld uit aan digitale content, via bijvoorbeeld video-on-demand. PwC verwacht dat de inkomsten uit abonnementsgelden in 2014 opgelopen zijn tot ruim 2,5 miljard, tegen 2 miljard in 2009.
Bron: Beursduivel/Broadcast Magazine