Publieke Omroep 9 cent per dag duurder zonder reclame
Een huishouden is negen cent per dag meer kwijt aan de publieke omroep als de reclames geschrapt worden. Dat berekende het NCRV televisieprogramma Altijd Wat. In de huidige situatie zorgen de STER-inkomsten ervoor dat de kosten voor de publieke omroep uitkomen op 25 cent per dag per huishouden.
Voor de grafische rubriek Altijd Wat Wijzer werd aan de hand van de cijfers van 2008 uitgerekend dat een huishouden jaarlijks ongeveer 92 euro bijdraagt aan de publieke omroep. Dit bedrag werd vergeleken met de bijdrage van onder meer de Britten aan de BBC. Een Brits huishouden is 174 euro per jaar kwijt voor hun publieke omroep, maar krijgt dan wel reclamevrije zenders voorgeschoteld. Om te zien welke financiële gevolgen het schrappen van de reclame voor de Nederlandse Publieke Omroep zou hebben, berekende het programma hoeveel een huishouden extra kwijt zou zijn.
Een reclamevrije publieke omroep zou in 2008 een inkomstenverlies van 225.571.000 euro aan reclames hebben betekend. Dat komt neer op een verhoging van de bijdrage per huishouden met 31,33 euro, een kleine negen cent per dag.
De berekening werd gemaakt naar aanleiding van de aangekondigde bezuinigingen van het kabinet. De publieke omroep moet tweehonderd miljoen inleveren. Dat is ongeveer 22,5 procent van het totale budget, waar er in Den Haag 6,65 procent op de gehele Rijksuitgaven bezuinigd wordt.
Bron: NCRV/Broadcast Magazine