Article header image

Paul Römer over vijf jaar NTR

Natuurlijk is hij nog betrokken bij brainstorms over nieuwe programma’s, maar alleen op uitnodiging van de makers. Want waar Paul Römer (52) bij Endemol aan de creatieve wieg stond van vele succesformats, gaat hij als algemeen directeur van het eerste lustrum vierende NTR niet meer over de inhoud.

In het juninummer van Broadcast Magazine komt Römer uitgebreid aan het woord in een elftal citaten. “Toen ik hier in 2011 begon, viel ik meteen met mijn neus in de boter, want we werden geconfronteerd met fikse bezuinigingen, moesten een derde van ons budget inleveren. Ik ben aan de slag gegaan met het veranderen van het bedrijfsmodel, want het oude model was een erfenis die was voortgekomen uit de fusie. We hadden vier hoofdredacties, voor kunst en cultuur, informatie, jeugd en educatie, die allemaal hun eigen intekening bij de NPO deden. Daarboven stond een directeur die eigenlijk alleen maar over de meubels en koffie ging.”

“In anderhalf jaar hebben we dat hele model veranderd. Naast mij is een mediadirecteur gekomen, Carel Kuyl, die over de inhoud gaat en de intekening doet. De vier hoofdredacties zijn teruggebracht tot twee productietakken en we hebben de financiële huishouding op orde gebracht. Alleen al door die maatregelen hebben we de eerste klap van de bezuinigingen kunnen opvangen. Toch heb ik in vier jaar tijd van 95 collega’s afscheid moeten nemen, een heftige periode. Wat ik ontzettend knap vind: dat heb je aan de programma’s niet kunnen zien.”

In Broadcast Magazine 345 is het volledige interview met Paul Römer te vinden. Nog steeds geen abonnee? Aarzel niet, klik hier en maak gebruik van onze speciale actie!

Bron: Broadcast Magazine

Bericht delen