dinsdag 16 januari 2018

Patty Geneste over formatbescherming

Als het gaat om internationale trends en ontwikkelingen in de wereld van televisieformats, is Patty Geneste altijd een dankbare gesprekspartner. De CEO van het Amsterdamse Absolutely Independent was uiteraard aanwezig tijdens de recente MIPCOM in Cannes en in Broadcast Magazine komt ze uitgebreid aan het woord.

Geneste bekleedt sinds 1 januari de hoogste positie bij FRAPA, de Format Recognition and Protection Association. MIPCOM werd aangegrepen om een nieuwe service te lanceren: FRS, een format registratiesysteem. Geneste. “Het gaat niet alleen om bescherming, maar ook om onze business geformaliseerd te krijgen. FRAPA doet ook onderhandelingen en mediation. We zijn geen juristen, maar zoeken wel dingen uit, kunnen analyseren of sprake is van jatwerk. Ja, dat is gratis, de organisatie wordt gefinancierd vanuit de leden, die een omzetgerelateerde bijdrage leveren.”

FRAPA heeft inmiddels 160 leden uit 24 landen en daar zijn sinds het aantreden van Geneste als voorzitter 34 nieuwe bij gekomen. Ze is vooral blij dat steeds meer zenders aanhaken. “Want de meeste problemen komen voort uit het feit dat die vaak iets zoeken à la… En producenten willen graag een klus en laten zich dan soms verleiden tot foute praktijken. Uiteindelijk gaat het om één woord: respect. Ik heb net een bespreking achter de rug met de Duitse producentenclub. Die wil zijn lidmaatschap opzeggen, omdat Duitsland echt wildwest blijft.”

Ze merkt nog steeds grote verschillen tussen landen. Waar Azië en Afrika bekend stonden als ‘wetteloos’ qua formatbescherming, daar zijn de verhoudingen nu aan het verschuiven. “China wil niets liever dan vooraan staan. Daar beseft men: als wij mee willen tellen in deze wereld en ook zelf willen verkopen, dan moeten we die business respecteren. China is ook booming qua prijzen. Kreeg je vroeger duizend dollar per aflevering, nu is dat het tien- of zelfs honderdvoudige.”

Nog geen abonnee van Broadcast Magazine? Klik hier.
Klik op onderstaande afbeelding voor de video.

 

 

 

 

 

 

 

Bron: Broadcast Magazine

Bericht delen