dinsdag 16 januari 2018

Opnieuw recordomzet tv-reclame

De netto bestedingen voor televisiereclame zijn in het tweede kwartaal van 2011 met 4,3 procent gestegen ten opzichte van de eerste helft 2010 en kwamen uit op € 253 miljoen. Nog nooit was de omzet in een tweede kwartaal zo hoog.

Het tweede kwartaal van 2011 is alweer het zesde kwartaal achtereen waarin de tv-reclameomzet een groei laat zien. De sterke groei in het tweede kwartaal is opmerkelijk omdat het tweede kwartaal van 2010 een groei had van 15 procent, mede onder impuls van het WK voetbal in Zuid-Afrika.  Met een omzet van € 431 miljoen komt de omzetgroei voor de eerste helft van 2011 uit op 8,6  procent.

De tendens uit 2010 blijft zich doorzetten in de eerste helft van dit jaar. Steeds meer adverteerders zetten tv in voor steeds meer merken. Het aantal tv-adverteerders lag in de eerste helft van dit jaar 30 procent hoger dan in de eerste helft van 2010. De omzetgroei kwam voor een deel voor rekening van deze nieuwe adverteerders. Maar ook de middelgrote en kleinere adverteerders lieten een bovengemiddelde groei zien.

Uit de registraties van Nielsen op basis van tariefkaartprijzen over het eerste half jaar van 2011 blijken voeding, retail en automotive de sterkst groeiende branches. Voeding en retail tekenden in 2010 ook voor een groot deel van de groei. Het herstel van automotive in het najaar van 2010 zette in de eerste helft van dit jaar door. De tv-sector is sterker gegroeid dan de totale mediabranche. Hiermee werd het aandeel vergroot ten koste van de media dagbladen en huis-aan-huisbladen.

Michel van der Voort, directeur SPOT: “Vorig jaar vertoonde het tweede kwartaal een groei van 15 procent. Daar gaan we nu nog eens met ruim 4 procent over heen, terwijl er dit jaar geen grote sportevenementen zijn. Hoewel de economie nog herstellende is, hebben adverteerders geen twijfel over de mediatypekeuze. De cijfers tonen het aan.”

Bron: SPOT

Bericht delen