Oplages meeste programmabladen dalen fors
Omroep MAX haalde in 2015 een omzet van meer dan 4,1 miljoen euro met zijn programmablad MAX Magazine. De seniorenomroep was daarmee de enige die de opbrengsten van zijn gids zag stijgen. Dat blijkt uit een onderzoek van NRC. Alle andere bladen zagen hun abonnementen en losse verkoop dalen.
De VPRO haalde 12 procent minder omzet met zijn gids (2015: 8,6 miljoen), KRO-NCRV 6 procent minder (22,3 miljoen), AVRO-TROS daalde 5 procent (32,2 miljoen). Ook de oplage van de VARAgids staat onder druk. ‘Wij weten dat het tij niet te keren is’, stelt de omroep.
Nu de subsidie daalt, moeten omroepen van staatssecretaris Dekker (Media, VVD) meer alternatieve inkomstenbronnen zoeken. Dat schiet nog niet erg op, blijkt uit de jaarrekeningen van de acht omroepen. De meeste zagen de inkomsten uit nevenactiviteiten dalen, meldt NRC. Dat komt met name door een lagere verkoop van cd’s en dvd’s van tv-programma’s. AVRO-TROS zag die omzet 10 procent dalen (naar 2,3 miljoen euro), de VPRO met 17 procent (naar 1,4 miljoen).
Alleen verkopen of in licentie geven van programma’s, formats of fragmenten leverde vorig jaar meer op dan in 2014. KRO-NCRV verdiende zelfs anderhalf keer zoveel met programmaverkopen (2015: 4,7 miljoen euro). Maar BNN-VARA stelt in het verslag: ‘De exploitatie van ons programmapakket op video-on-demanddiensten van de NPO en externe partijen verloopt stroef. Het beleid van de NPO maakt programmaverkoop voor on-demand-diensten voor BNN-VARA op dit moment onmogelijk.’
Bron: NRC/Broadcast Magazine