dinsdag 16 januari 2018

NTR laat bescheidenheid vallen

Met de nominatie voor ‘Mediabedrijf van het Jaar 2011’ op zak presenteerde de NTR dinsdag de najaarsprogrammering met een ruim aanbod aan Jeugd, Schooltv, Informatie, Kunst & Cultuur, Educatie en Diversiteit op tv en radio. De kersverse algemeen directeur Paul Römer: “Mediabedrijf van het Jaar zou een beloning zijn voor mijn voorgangers die de stap naar de fusie van NPS, RVU en Teleac vorig jaar zetten. Ik hoop dat we fungeren als voorbeeld voor andere omroepen.”

Nieuw in de programmering is onder andere de dagelijkse talkshow 5op2: vijf presentatoren – voor elke doordeweekse dag van de week één – op Nederland 2. Catherine Keyl, Sipke Jan Bousema, Jörgen Raymann, Dieuwertje Blok en Lucille Werner nemen de presentatie voor hun rekening. “Actualiteit thuis”, zo omschrijft Ben Groenendijk, Hoofdredacteur Educatie, het programma. “Geen ‘niks aan de hand’-gesprekjes van vijf minuten en niet achter de actualiteit aan hijgen”. In navolging van De Oorlog en de jeugdvariant 13 in de Oorlog brengt de NTR dit najaar De Slavernij en De Slavernij Junior. De voorbereiding van De Gouden Eeuw is in volle gang. “De NTR wil een traditie vestigen: geschiedenis op zondagavond”, zegt eindredacteur Carla Boos.

Paul Römer trad een maand geleden in de voetsporen van afscheidnemend algemeen directeur Joop Daalmeijer. “Ik ging vier weken lang dagelijks in gesprek met honderdduizend verschillende mensen. De NTR is een bedrijf van makers en die programmamakers zijn opvallend enthousiast en gedreven, maar ook ontzettend bescheiden. Ik vind dat we bijna duizelingwekkend veel, moois en goeds maken. De NTR is een nieuw merk. Ik hoor om me heen: ‘Wat is de NTR? Nieuwe Televisie van Römer? Wat is het?’ Ik denk dat onze positie verbeterd als we die bescheidenheid een beetje laten vallen. Als we een gevoel krijgen dat we kunnen verkopen aan onze uiteenlopende doelgroepen”. Het NTR-logo is in elk geval al prijswinnend: de Red Dot Design Award wordt in oktober uitgereikt in Berlijn.

Bron: Broadcast Magazine

 

Bericht delen