Article header image

Omzet tv-markt groeit naar 1,79 miljard euro

De omzet uit televisiediensten (tv-abonnementen voor consumenten en kleine zakelijke afnemers) groeide in 2016 met 4,3 procent naar 1,79 miljard euro. De omzetgroei is vooral het gevolg van prijsverhogingen van KPN en Ziggo. Dit blijkt uit het kwartaalrapport van Telecompaper over de Nederlandse televisiemarkt.

Het is het tweede jaar op rij dat de televisiemarkt daalt. In 2016 daalde het aantal aansluitingen met 0,8 procent naar 7,4 miljoen, waarbij de groei van digitale televisie onvoldoende was om de daling van analoge tv-aansluitingen te compenseren.

Ziggo eindigde 2016 met 61 procent van de omzet, 2,1 procentpunten minder dan in 2015. KPN kwam uit op 26,1 procent, 1,4 procentpunten meer dan in 2015. In aantallen klanten gerekend, heeft Ziggo een marktaandeel van 53,6 procent, 1,1 procentpunt minder dan in 2015. KPN volgt met 31, 4 procent, 1,2 procentpunten meer dan het jaar ervoor.

Telecompaper verwacht dat de omzet de komende jaren niet verder groeit. De trends wijzen op een gemiddelde jaarlijkse daling aan van 0,1 procent tot 2021. Tot 2019 groeit de omzet nog, maar die daalt daarna weer, tot 1,79 miljard euro in 2021. De verwachte omzetdaling komt vooral doordat steeds meer mensen besluiten om geen tv te nemen of hun tv-abonnement op te zeggen. De zogenaamde cord nevers en cord cutters kijken dan tv en video via internet. Tot en met 2021 verwacht Telecompaper dat het aantal abonnees met gemiddeld 1,1 procent per jaar daalt.

Bron: Telecompaper/BM

Bericht delen