Article header image

Omzet RTL Group 3,4 procent gedaald

RTL Group heeft de omzet over het eerste kwartaal van 2020 met 3,4 procent zien dalen naar 1466 miljoen euro. Dat was in het eerste kwartaal van 2019 nog ​​1518 miljoen euro.

De daling is vooral een gevolg van lagere inkomsten uit tv-reclame als gevolg van de impact van de coronacrisis. “Al vanaf begin maart kwamen de eerste annuleringen voor reclame binnen en werden producties uitgesteld”, zegt CEO Thomas Rabe.

Het is aannemelijk dat de daling in het tweede seizoen zal voortzetten. De digitale omzet viel in het eerste kwartaal wel iets hoger uit en was 233 miljoen euro versus 220 miljoen een jaar geleden. Dat is een groei van 5,9 procent. Vooral streaming (waaronder Videoland en TV Now) groeide en zorgde voor een omzet van 37 miljoen. In totaal heeft RTL Group nu 1,5 miljoen betalende abonnees voor deze streamingdiensten.

RTL Group schat dat de netto tv-advertentiemarkt van RTL Nederland in het eerste kwartaal met 7 procent daalt. In Nederland meldde CEO Sven Sauvé in maart dat er vooralsnog geen grote reorganisatie komt. RTL kijkt wel naar tijdelijke contracten en freelancers. Voor de vaste medewerkers zit er geen loonsverhoging in.

Bron: BM

Bericht delen