Omroepen voelen zich onder druk gezet te verjongen
donderdag 6 mei 2021

Omroepen voelen zich onder druk gezet te verjongen

De Nederlandse Publieke Omroep moet niet te ver gaan in pogingen om jongere tv-kijkers te trekken. Daarvoor waarschuwen verschillende omroepdirecteuren en programmamakers.

Ze wijzen onder meer op recente mislukkingen op NPO 1. Daar oogstte de publieke omroep veel kritiek met het nieuwe amusementsprogramma Dino’s Bezorgservice, dat vervroegd is stopgezet, en de spelshow Showcolade, waarin bekende Nederlanders raden of iets van chocolade is gemaakt. Ook de kijkcijfers vielen tegen: respectievelijk 335.000 en 538.000.

Vooral bij AVROTROS leven zorgen over aanvullende eisen van de netmanager van NPO 1, die meer kijkers in de groep 20-49 jaar wil bereiken. Deze criteria kunnen ingrijpende gevolgen hebben voor programma’s die een groot, relatief oud publiek bereiken, zoals Radar.

Druk
“Wij staan onder druk”, zegt Antoinette Hertsenberg, presentator en eindredacteur van het consumentenprogramma Radar. Remco van Westerloo, de netmanager van NPO 1, wil dat gemiddeld minstens 16,5 procent van de kijkers 20 tot 50 jaar oud is. “Radar scoort veel lager: 9,9 procent. Voor ons is het lastig dit percentage flink te verhogen, mede omdat we zo’n groot publiek trekken: gemiddeld 1,5 miljoen kijkers. En jongeren kijken volgens mij niet zo snel naar een gedegen, inhoudelijk programma.”

Ook al wordt Radar niet geschrapt, Hertsenberg maakt zich zorgen. “Wat zijn de gevolgen als we onder de norm blijven? Een minder populair uitzendtijdstip? Minder budget? In drie jaar tijd is ons jaarlijkse aantal uitzendingen al beperkt, van 38 naar 24. Wij hebben een vaste redactie, die zich vastbijt in dossiers. Dat wordt steeds moeilijker.”

Eric van Stade, directeur van AVROTROS, wijst erop dat de website van Radar goed bezocht wordt, ook door jongeren. “Mijn indruk is dat de NPO onvoldoende let op online prestaties. En ik betwijfel of televisie nog wel de plaats is om jongeren te trekken. Dat lukt ook niet met Showcolade. Jongeren bepalen liever zelf op welk moment ze een programma kijken.”

Jan Slagter, directeur van Omroep MAX: “Ik zeg geregeld tegen de NPO: let op, de missie van MAX is het bereiken van 50-plussers. Daar krijg ik gelukkig nog de ruimte voor. Dat moet zo blijven, de NPO moet niet doordenderen. Leeftijd mag geen criterium worden om programma’s af te wijzen.”

Bron: Volkskrant/BM

Bericht delen