Omroep Groen: zendtijd voor de aarde
dinsdag 1 september 2020

Omroep Groen: zendtijd voor de aarde

‘Aarde zoekt leden’. Met deze slogan bestormt Omroep Groen het publieke omroepbestel. Vandaag, 1 september, start de campagne om tot 31 december minimaal 50.000 leden voor Omroep Groen te werven.

De initiatiefnemers zijn Taco Zimmerman en Carolijn Borgdorff. Laatstgenoemde is sinds 1 januari 2016 directeur en producent van Moondocs, producent van (maatschappelijke) documentaires, series en transmedia. Daarvoor was ze als producent verantwoordelijk voor de documentaireafdeling IDTV Docs en werkzaam als regisseur en programmaontwikkelaar.

Zimmerman was sinds 1997 actief als producent van tv-programma’s, in eerste instantie met Palazzina Productions en later met Tuvalu Media. In 2017 heeft hij zijn bedrijf verkocht aan het Franse TF1 en daarbij zijn managementtaken overgedragen aan het zittende management. Hij trad vervolgens toe tot de groepsdirectie. In de loop van 2021 zal Zimmerman ook zijn laatste aandelen overdragen en terugtreden uit de board om zich volledig te kunnen richten op Omroep Groen.

“Dan is het producentenpet af en omroepbaaspet op”, meldt Zimmerman lachend. “We kennen het metier van televisie maken, de publieke omroep en we weten hoe je grote groepen mensen kunt bereiken. Dat twee producenten een omroep starten vind ik niet alleen leuk, maar ook wel echt meerwaarde hebben.”

Aandacht
Omroep Groen heeft als missie om een structurele, maatschappijbrede verandering teweeg te brengen door meer aandacht te vestigen op de aarde, het klimaat en duurzaamheid. Om het persbericht te citeren: ‘Het water stijgt, de temperatuur loopt op en de planeet raakt uitgeput. Als er iets is wat de aarde nu nodig heeft, is het aandacht. En hoe meer aandacht de aarde krijgt, hoe meer we om haar gaan geven. Daarom heeft Omroep Groen de ambitie om in de volgende concessieperiode (vanaf 1 januari 2022) toe te treden tot de publieke omroep’.

‘De toekomst gaat iedereen aan. Je hoeft niet links of rechts, jong of oud te zijn om belang te hechten aan schone lucht of droge voeten. Het maakt niet uit wie je bent of waar je vandaan komt. Iedereen krijgt te maken met de ongekende opgave om de aarde te repareren. Wat we nu nodig hebben, is een nieuw verhaal. Een verhaal in de vorm van tv, radio, podcast, streaming, social media en online content waarin we de aarde de hoofdrol geven. Wij zijn de eerste generatie die de directe gevolgen van klimaatverandering meemaakt, maar ook de laatste die er iets aan kan doen. Klimaatverandering is geen milieuprobleem: het is hét vraagstuk van onze tijd en vereist een nieuwe manier van denken. Een manier van denken die nog niet vertegenwoordigd wordt in ons publieke bestel. Omroep Groen gaat dat veranderen’.

Volle ArenA
Zimmerman is al ruim een jaar bezig met dit project en heeft diverse professionele partijen – zoals reclamebureau KesselsKramer en Bindinc voor de ledenadministratie – ingeschakeld “om te zorgen dat het fundament staat als een huis en de kans op succes zo groot mogelijk te maken. De komende vier maanden staan helemaal in het teken van de ledenwerving. Sommige mensen in mijn omgeving zeggen: dat haal je met twee vingers in de neus, want heel Nederland wil vooruit en is echt wel groener dan we denken. Maar aan de andere kant zie ik ook een volle ArenA voor me en denk ik: jeetje, al die mensen moeten wel de moeite nemen om hun naam, adres, woonplaats en leeftijd in te vullen en ook nog een betaling (€ 7,50 per jaar, red.) te verrichten… Dan breekt het zweet me weleens uit.”

De reacties zijn alvast zeer positief, aldus Zimmerman. “We worden gesteund door partijen die duurzaamheid belangrijk vinden, variërend van Natuurmonumenten en Vereniging Eigen Huis tot ook het bedrijfsleven. En ik ben er best trots op dat Jan Terlouw voorzitter is van onze Raad van Toezicht. Maar voor alle duidelijkheid: we zijn apolitiek, ik laat groen niet kapen door links of rechts. Ik ben een praktisch idealist en we sluiten niemand uit. Ik zou bijvoorbeeld graag een programma willen maken in de beste traditie van TROS Aktua, Groen in Bedrijf. Want ook daar vinden fantastische innovaties plaats die bijdragen aan een duurzame wereld.”

Beoordeeld
Mocht Omroep Groen erin slagen voor 31 december 50.000 leden te werven – dat kan via omroepgroen.nl – dan volgt eerst een telling door het Commissariaat voor de Media. Vervolgens wordt het beleidsplan beoordeeld door de NPO, de Raad voor Cultuur en het Commissariaat, waarna deze drie adviezen op het ministerie van OCW worden gewogen. De (nieuwe) minister of staatssecretaris – in maart zijn er verkiezingen – hakt dan in augustus/september de knoop door of de aspirant-omroep per 1 januari 2022 wordt toegelaten tot het bestel.

Op dit moment zijn vijftien nieuwe initiatieven voor aspirant-omroepen in allerlei stadia bekend bij het Commissariaat, meldt een woordvoerder. Vanwege privacy worden geen uitspraken gedaan over welke omroepen dat zijn, maar een aantal heeft zichzelf al bekendgemaakt: Ongehoord Nederland, Stamppot, Bersama, M24 en IslamOmroep.

Bron: Omroep Groen/BM

Bericht delen