Article header image

NPO wil meer interactie met kijker en luisteraar

De publieke omroep wil de komende jaren beter gaan anticiperen op de nieuwe manier van kijken. NPO.nl wordt uitgebouwd tot een mediaplatform met een ruimer programma-aanbod. Omroepen gaan online de interactie met het publiek rond hun eigen programma’s verder versterken.

Dat zijn de kernpunten uit het Concessiebeleidsplan 2016-2020, dat de publieke omroep maandag heeft gepresenteerd.

NPO-bestuurder Henk Hagoort is blij dat de publieke omroep in nauwe samenwerking deze toekomststrategie heeft neergezet. “Een koers waarbij we samen inspelen op nieuw mediagedrag. We geven omroepen en programmamakers ruimte voor vernieuwing en zoeken nadrukkelijk meer interactie met de kijker en luisteraar.”

Het aanbod van NPO Gemist wordt uitgebreid. Bovenop de huidige terugkijkmogelijkheden, kan het publiek straks meer programma’s terugkijken dan nu. Daarnaast kan NPO Plus (voor het terugkijken van alle programma’s tot een jaar) als aparte service worden afgenomen.

De omroepen maken de programma’s en blijven het gezicht naar de kijker. Zowel via eigen omroep- en programma-websites als op social media-platformen zoals Facebook en YouTube.

De publieke omroep gaat zich in de komende jaren extra richten op zes typisch publieke omroep-genres: journalistiek, series en films van Nederlandse bodem, kinderprogramma’s, documentaires, educatie en informatie, muziek en kunst.

Na het invoeren van de nieuwe Mediawet in 2016 zal de publieke omroep producenten en makers ‘van buiten’ de kans geven om bij de NPO rechtstreeks programmavoorstellen te doen en nieuwe formats aan te bieden. De omroep blijft altijd co-producent en daarmee verantwoordelijk voor de inhoud van het programma. Er blijft – ondanks de bezuinigingen – ook in de komende jaren een budget voor investeringen in technologische en inhoudelijke vernieuwing en experimenten.

De afgelopen weken hebben de omroepen en de raad van bestuur van de NPO intensieve gesprekken gevoerd over de toekomstplannen van de publieke omroep. Het Concessiebeleidsplan is nu aangeboden aan het ministerie van OCW. Uiteindelijk zal dit leiden tot nieuwe prestatieafspraken met het ministerie.

Bron: NPO/Broadcast Magazine

Bericht delen