dinsdag 16 januari 2018

NPO tevreden over NPO 3

NPO 3 richt zich sinds januari 2015 met een nieuwe, frisse programmering en vaste avonden vooral op jongeren tussen 20 en 34 jaar. En dat betaalt zich uit. Het marktaandeel van de zender steeg van 5,5 naar 6,2 procent in de periode 1 januari tot en met 8 maart.

Dat is een relatieve stijging van 15 procent in het marktaandeel onder jongeren die tv kijken. Vooral de nieuwe maandag- en dinsdagavond zijn populair, maar de kijker weet ook de Nederlandse filmavond op zaterdag goed te vinden.

Favoriet was Mindf*ck (AVROTROS) op maandagavond. De spectaculaire trucs van illusionist Victor Mids werden door gemiddeld 831.000 kijkers gevolgd. Mindf*ck is daarmee het best bekeken programma van NPO 3 in de eerste maanden van 2015. Dat jongeren graag experimenteren blijkt wel uit de onverminderde populariteit van Proefkonijnen (BNN) (gemiddeld 650.000 kijkers) en Streetlab (KRO) (550.000 kijkers de laatste aflevering).

De veelbesproken titel Jojanneke in de prostitutie (EO) trok de eerste aflevering op de nieuwe dinsdagavond 843.000 kijkers (gem. 586.000). De nieuwe sf-comedyserie Missie Aarde (VPRO) startte met 554.000 kijkers en was vooral populair onder 13 tot 19 jarigen. NPO 3 is ook dé zender voor de Nederlandse film. De best bekeken Telefilm was Gouden Kalf winnaar Aanmodderfakker (AVROTROS) met 690.000 kijkers. De satirische show Zondag met Lubach (VPRO) kreeg er met gemiddeld 400.000 kijkers bijna 20 procent (64.000) kijkers bij ten opzichte van vorig jaar.

Bron: NPO

Bericht delen