Article header image

NPO doet goede zaken in Cannes

Tijdens de MIPCOM in Cannes heeft de publieke omroep een groot aantal documentaires verkocht aan TV Cultura in Brazilië. Kaisa Kriek van NPO Sales: “De economische situatie in Brazilië is goed, er zijn veel betaaltelevisiekanalen bij gekomen. TV Cultura kocht vier Tegenlicht-documentaires en ook de films Farewell en Jeroen, Jeroen.”

Backlight, zoals VPRO’s documentairereeks internationaal wordt aangeprezen, doet het traditioneel goed in Cannes. Een kleine greep: The power of the Rating Agencies en The Food Speculator gingen naar Doc Channel in Rusland en Al Jazeera kocht Landrush in Africa. NHK, de publieke omroep in Japan, nam vijf Backlights af. Verder werd de serie De Wilde Keuken van Wouter Klootwijk verkocht aan de VRT, dat ook de VPRO-jeugdserie Dr. Cheesy aanschafte. De dramaserie Van God Los 2 ging naar het Belgische Viewcom.

Kriek merkte dat de vraag naar scripted drama toenam. “Vanwege de Scandinavische dramasuccessen kijken aankopers nu ook meer naar Nederlandstalig drama. Hulu heeft interesse getoond om een aantal Nederlandse series in licentie te nemen, een nieuwe kans om ons drama op de Amerikaanse markt te brengen.”

Veel meer over de MIPCOM is te lezen in de nieuwe editie van Broadcast Magazine die eind deze week verschijnt.

Bron: Broadcast Magazine

Bericht delen