Article header image

NPO 2 komt met shortdoc

Met 2Doc bereikt de NPO kijkers van gemiddeld 62 jaar. Een nieuw soort documentaire, de shortdoc, moet een jonger publiek aanspreken.

Zendermanager Gijs van Beuzekom wil minder ‘klassieke’ documentaires (vijftig minuten, afgerond verhaal). Hij verlegt een deel van de geldstroom – hoeveel hangt af van het aanbod – naar korte documentaires, webdocs en meerdelige, verhalende documentaireseries. Dat meldt NRC. Gijs van Beuzekom: “We willen dat er meer mensen naar ons kijken. Kijkgedrag verandert, mensen willen zelf bepalen wanneer ze kijken. Dus we zullen meer online aanwezig zijn, en dat vraagt om andere vormen. Korte docs zijn interessant omdat het een nieuwe manier van maken is, en omdat veel nieuwe makers zich erop werpen.”

“We werken nu samen met regisseur Jos de Putter die een internationaal netwerk van jonge makers heeft, die op basis van actuele thema’s in hun eigen leefomgeving een kort verhaal maken. Dit seizoen komen er een stuk of twintig. Ze zijn nu nog te internationaal, ik zou ook wel Nederlandse talenten willen zien. De korte vorm vraagt een eigen techniek, met kleine camera’s, je krijgt bijzondere vertelstijlen.”

Groot voordeel is dat je snel kunt werken: “In een paar weken tijd kun je een pakkende video maken en online beschikbaar stellen. We zenden het ook zo op tv uit, na Nieuwsuur. De shortdocs hoeven niet vooraf in het uitzendschema ingepland te worden. Als er eentje af is, belt Jos de Putter of we die week ruimte hebben.”

Bron: NRC/BM

Terug naar overzicht