NOS wil samenwerken met commerciëlen
NOS-directeur Jan de Jong wil met commerciële omroepen praten over de mogelijkheid om intensiever te gaan samenwerken. Dat liet hij gisteren weten tijdens Big Improvement Day 2016 in Den Haag. De Jong was gevraagd daar een ‘Kroonrede’ te houden. In tien punten stipte hij de kansen en oplossingen aan die de NOS ziet voor de toekomst van het omroepbestel.
De Jong begon met het bevestigen van het nut en de noodzaak van een omroep als de NOS. Daarbij stipte hij aan dat de NOS nog altijd het meest onmisbare mediamerk is, het mediagebruik nog altijd toeneemt en dat de NOS goed is voor de helft van alle tijd dat de Nederlandse kijker naar de publieke omroep kijkt. De Jong: “Concurrentie zorgt voor betere en scherpere journalistiek. Publieke en commerciële journalistiek versterken elkaar. Hoe kunnen we dat proces faciliteren? Door samenwerking. Intensief en onconventioneel. Make peace not war.”
Voor de intensievere samenwerking met commerciële partijen heeft de NOS steun van de politiek nodig. “Politiek, haal de drempels daarvoor weg. Verruim de wettelijke mogelijkheden voor samenwerking. De NOS wil commerciële marktpartijen helpen. Concurreren doen we wel op inhoud, primeurs, diversiteit en pluriformiteit.”
Lees in de tablet-versie van het volgende nummer van Broadcast Magazine de volledige tekst van De Jong’s Kroonrede.
Bron: Broadcast Magazine