dinsdag 16 januari 2018

Nieuwe leefstijlgroepen van de publieke omroep

Om het mediagedrag van groepen beter te kunnen verklaren heeft de Nederlandse Publieke Omroep een leefstijlindeling ontwikkeld. Hiervoor is een groot aantal Nederlanders op verschillende kenmerken ondervraagd: interesses, gezinssamenstelling, opleidingsrichting, waarden, innovativiteit, muziekvoorkeuren, opinies, vrijetijdsbesteding, de rol van religie in hun leven, etcetera. Op basis hiervan wordt door mensen die relatief veel op elkaar lijken een groep gevormd. Dit heeft geleid tot een indeling in acht groepen.

Doelgroepsegmentaties in mediaonderzoek worden traditioneel voornamelijk gebaseerd op demografische gegevens als leeftijd, geslacht, opleiding en sociale klasse. Maar de ene vrouw 20-49 jaar in de sociale klasse AB1 is de ander niet. Met de nieuwe leefstijlgroepen is het mogelijk om rekening te houden met onder meer interesses, opvattingen en tijdsbesteding.

Belangrijk is dat deze acht groepen zijn opgenomen in de nationale bereiksonderzoeken voor TV, radio, print en internet, wat dus tevens inzicht biedt in het daadwerkelijke mediagedrag. Ook in het tijdbestedingsonderzoek van SPOT worden deze groepen beschikbaar gesteld.

De Nederlandse Publieke Omroep onderscheidt de volgende groepen:
·         Kritische Verdiepingzoekers
·         Onbezorgde Trendbewusten
·         Praktische Familiemensen
·         Zorgzame Duizendpoten
·         Jonge Connectors
·         Traditionele Streekbewoners
·         Betrokken Gelovigen
·         Drukke Forenzen

Voor een uitgebreide beschrijving van de groepen: www.publiekeomroep.nl/klo.

Bron NPO/Zigt

Bericht delen