dinsdag 16 januari 2018

Nieuwe Connected TV-diensten in opmars

Uit de laatste kwartaalmonitor Digitale TV blijkt dat de nieuwe Connected TV-diensten naar verwachting de komende jaren een steeds gretiger aftrek zullen vinden. In 2011 is het gebruik van nieuwe diensten als video on demand gegroeid, terwijl de verkoop van nieuwe televisies is gedaald naar 1,7 miljoen. Dit is 9 procent minder dan in 2010, wat deels te wijten is aan het feit dat in dat jaar het maximale potentieel voor digitale televisies is bereikt. Deze markt wordt steeds meer een reguliere vervangingsmarkt en naar verwachting daalt de verkoop dit jaar verder naar 1,6 miljoen.

De meeste Nederlandse huishoudens hebben inmiddels een digitaal televiestoestel met een digitaal abonnement. Het gebruik van video on demand diensten groeit snel en wordt snel uitgebreider. Verwacht wordt dat in 2012 een op de drie huishoudens via televisie gebruik kan maken van nieuwe diensten via het portal van de televisiefabrikant, via speciale apps of via directe toegang tot het internet. Eind 2013 zal de helft van de huishoudens via hun televisie IP-connected zijn en ontstaat een steeds ruimere leverancierskeuze voor de consument.

De tv-industrie wil in 2012 een start maken met de uitrol van HbbTV (Hybrid broadcast broadband TV) in Nederland. De belangrijkste omroepen (NPO, RTL en SBS) en een aantal grote fabrikanten (onder meer Philips, LG, Samsung, Sharp en Sony) hebben zich verenigd in het HbbTV Forum Nederland, een initiatief van iMMovator Cross Media Network, waarin ook marktonderzoeker GfK Retail and Technology participeert. Op dit moment is 10 procent van alle nieuwe televisies direct geschikt voor HbbTV. De meeste andere nieuwe modellen kunnen met minimale aanpassingen ook geschikt worden gemaakt.

Josbert van Rooijen, manager Broadcast & IT bij SBS: “Er komen nieuwe spelers, zoals YouTube, Apple, Netflix en Hulu, die content naar de tv brengen. De fabrikanten van de toestellen willen ook een nieuwe plek, Sony bijvoorbeeld biedt een eigen portal en andere fabrikanten doen dat ook. Distributeurs zullen er ook wat van merken.” De CEO van kabelmaatschappij CAIW, Aart Verbree, ziet HbbTV niet als een bedreiging. “Zolang de klanten hun abonnement bij CAIW houden, vind ik het een goede kans om ze de keuze te bieden om van de meerwaarde van HbbTV te profiteren.”

Bron: Gfk Nederland/IMMovator

Bericht delen