dinsdag 16 januari 2018

Nieuwe benaming NPO-zenders definitief

Henk Hagoort laat dinsdag in Pauw & Witteman weten dat de nieuwe benaming van de NPO-zenders definitief is. Het plan, dat in totaal € 153.000 gaat kosten is inmiddels in gang gezet, de logo’s zijn in ontwikkeling. De naamsverandering stuit op weerstand, maar is volgens de NPO noodzakelijk.

Hagoort moest zelf ook aan het idee wennen, liet hij weten, maar licht toe dat de naamsverandering nodig is omdat steeds meer programma’s op iPad of internet worden bekeken. Daar was nog geen verzamellogo voor de Nederlandse netten, zoal RTL of YouTube dat wel heeft. NPO was daarom de meest logische keuze. De NPO wil met het nieuwe logo terecht komen tussen de 10 à 20 apps die iedereen vooraan heeft staan op de iPad. Dat zou met de zendernamen afzonderlijk niet lukken.

Hagoort: “In een internetomgeving werkt zenderherkenning niet meer. Op televisie, in de rechterbovenhoek, staat een 1,2 of 3 en dat blijft. Maar alle zenders krijgen een afzender en dat is NPO.” Het nieuwe logo kost nu € 93.000, maar het effect op lange termijn is dat het goedkoper wordt, ligt Hagoort toe. De online vindbaarheid wordt beter met de verzamelnaam NPO als overkoepelend merk.

Bron: Pauw & Witteman/Broadcast Magazine

Bericht delen