Netto mediabestedingen in 2018 met 3,2 procent toegenomen
dinsdag 9 juli 2019

Netto mediabestedingen in 2018 met 3,2 procent toegenomen

De netto mediabestedingen in Nederland zijn in 2018 met 3,2 procent toegenomen tot 4,53 miljard euro. Het was de grootste stijging in de laatste vijf jaar. Online advertising was net als in andere jaren verantwoordelijk voor het grootste deel van de groei, de andere mediumtypen volgden op afstand. Dit blijkt uit het Jaarrapport Netto Mediabestedingen 2018 dat Nielsen binnenkort publiceert.

In 2018 was het niet alleen internet dat zwarte cijfers schreef. Op enige afstand zagen ook televisie, radio, out of home en sponsoring de advertentie-inkomsten toenemen. De bestedingen aan televisie stegen met 24 miljoen euro (3%), maar daarmee bleef het op een na grootste mediumtype wel iets achter bij het marktgemiddelde.

Ook radio en sponsoring boekten positieve resultaten. Radio pluste licht met bijna 1 procent en aan sponsoring werd na jaren van daling in 2018 voor het eerst weer meer besteed (+2,7 %). Beide bleven net als televisie achter bij de marktgroei. Alleen print leverde net als in voorgaande jaren weer advertentie-omzet in. Gezamenlijk bedroeg de daling van alle printmedia 7,5 procent.

Bron: Nielsen/BM

Bericht delen