Article header image

Nederlanders verslinden media

Media vormen een belangrijk deel van de tijdsbesteding van Nederlanders. Van de dagelijkse 24 uur besteden zij maar liefst 8 uur en 40 minuten aan media (bijna net zo lang als aan slapen (8 uur en 45 minuten)). 5 uur en 15 minuten van deze ‘mediatijd’ gebeurt samen met andere activiteiten.

In iets meer dan een kwart van de mediatijd worden meerdere media tegelijkertijd gebruikt. Dit blijkt het onderzoek Media:Tijd.

De cijfers zijn gebaseerd op een dagboek dat respondenten invulden, waarbij steeds de eerste vraag was met welke algemene activiteit men op dat moment bezig was. Daarna kon men eventuele andere activiteiten invullen.

De meeste tijd die Nederlanders aan media besteden, doen zij samen met andere activiteiten (multitasking). Dat betekent dat de tijd die zij uitsluitend aan media besteden, beperkt is tot 3 uur en 25 minuten (ofwel 14 procent van de dagelijks beschikbare tijd). Ter vergelijking: aan studie en werk wordt gemiddeld ook 14 procent besteed, aan eten en verzorging 10 procent, aan huishouden en winkelen 9 procent en aan reistijd 4 procent.

Het grootste aandeel van de mediatijd bestaat uit kijktijd (circa 3 uur), gevolgd door luistertijd (2 uur en 49 minuten) en communicatie (1 uur en 6 minuten). Hierbij bestaan grote verschillen tussen jongeren en ouderen Ouderen besteden relatief veel tijd aan kijken, luisteren en lezen, terwijl jongeren juist meer tijd besteden aan communicatie en gamen.

De volledige rapportage is vanaf 4 april te downloaden van de website www.mediatijd.nl.

Bron: Onderzoek Media:Tijd  (NLO, NOM, SKO en het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP)).

Bericht delen