Article header image

Nederlanders kijken meer nieuws op tv

Nederlanders zijn in de afgelopen twintig jaar steeds meer naar traditionele nieuwsuitzendingen gaan kijken. Dat geldt voor zowel hoog- als laag opgeleiden, zo blijkt uit onderzoek van communicatiewetenschapper Anke Wonneberger. Zij promoveert volgende week aan de Universiteit van Amsterdam op dit onderwerp.

Twintig jaar geleden keken Nederlanders nog gemiddeld zestig minuten per week naar het nieuws, inmiddels is dat 100 minuten. We zijn de afgelopen jaren ook steeds meer tv gaan kijken: ruim drie uur per dag nu tegen zo’n twee uur twintig jaar geleden. Daarnaast zijn er op meer momenten journaals.

Dat er meer wordt gekeken naar traditionele nieuwsprogramma’s komt niet door een grotere interesse in nieuws en politiek, zegt Wonneberger. Externe factoren, zoals de programmering of het samen kijken met anderen, blijken van grotere invloed op het kijkgedrag. De afnemende aandacht voor nieuws en actualiteiten onder jongeren is volgens Wonneberger één van de grootste uitdagingen voor de toekomst van de televisie als een politiek en maatschappelijk informatiemedium.

Bron: Adformatie

Bericht delen