dinsdag 16 januari 2018

Nasynchronisatie reclame irriteert klant

Nagesynchroniseerde reclames irriteren de potentiële klanten. Die negatieve houding zorgt ervoor dat mensen minder bereid zijn het product te kopen, uit te proberen of aan te raden aan anderen. Dat blijkt uit een dinsdag gepubliceerd onderzoek van communicatiewetenschapper Debby Damen van de Universiteit van Tilburg. Volgens Damen zijn veel Europese reclames ingesproken in een andere taal. Bekende voorbeelden zijn snoep- en wasmiddelreclames.

Damen lieten groepen proefpersonen drie originele reclames zien en een in het Nederlands ingesproken Engelse spot. De nagesynchroniseerde reclame en de woordvoerder daarin bleken telkens als onbetrouwbaar, incompetent en niet natuurlijk te worden gekenschetst. Ook vonden de kijkers die reclame saai en wilden ze hem niet opnieuw zien.

Volgens Damen was wel bekend dat nasynchronisatie een negatief effect op kijkers heeft. Niet eerder was echter onderzocht of ingesproken spots ook een negatief effect hebben op het koopgedrag van mogelijke klanten.

Bron: Tubantia

Bericht delen