Article header image

Mignon Huisman: schatzoeken in Wilde Westen

Mignon Huisman is hoofd serieaankoop bij de NPO. Kijkgedrag verandert en uitzendrechten liggen onder vuur, maar toch: “We leven in de Gouden Eeuw voor de serie,” constateert ze in het julinummer van Broadcast Magazine.

Veelbelovende scenarioschrijvers, regisseurs en acteurs ontsnappen niet aan Huismans aandacht. Op tv-beurzen wereldwijd – van BBC Showcase tot en met LA Screenings en de MIPCOM – luistert ze naar de verkooppraatjes van de duizenden standhouders en de uren dat ze series keek, zijn zo langzamerhand ontelbaar. Een droombaan, maar wie denkt dat een serieaankoper relaxed achterover leunt, vergist zich. De stormachtige ontwikkelingen in haar vak houden Huisman scherp en alert. “De markt is continu in beweging, dus ik word permanent uitgedaagd om nieuwe strategieën te bedenken. Dit vak is een beetje schatzoeken in het Wilde Westen. Ik weet gewoon niet waar de volgende verrassing vandaan komt en of die positief of bedreigend is. De omroepen hebben veel veranderingen ondergaan. De bezuinigingen zijn fors en de markt, het kijkgedrag en de techniek zijn enorm in beweging. Er zijn veel fusies gaande, ook op macroniveau, die te maken hebben met de hele keten: productie, distributie en uitzendrechten. Daar wordt slag om geleverd: er gaat geen dag voorbij dat daar geen nieuws over is.”

Het complete interview met Mignon Huisman is te lezen in Broadcast Magazine 346. Nog steeds geen abonnee? Maak gebruik van de speciale aanbieding.

 

Bron: Broadcast Magazine

Bericht delen