Article header image

Meer Nederlanders zeggen tv-abonnement op

Het aantal televisie-abonnees in Nederland daalt al sinds 2015 en zal in de komende jaren verder gaan dalen, zo blijkt uit onderzoek van Telecompaper. Aangezien het traditionele tv-abonnement plaatsmaakt voor nieuwe vormen van tv- en video consumptie, zullen tv-aanbieders vanaf 2020 ook de omzet uit tv-diensten zien dalen.

De Nederlandse tv-markt bereikte zijn hoogtepunt begin 2015 met bijna 7,9 miljoen abonnees en een penetratie van meer dan 100 procent van de huishoudens. Sindsdien is het aantal abonnees elk kwartaal geleidelijk gedaald, tot iets minder dan 7,4 miljoen eind juni 2019, gelijk aan ongeveer 93 procent van alle huishoudens, zo blijkt uit het Dutch Television Market rapport van Telecompaper over het tweede kwartaal van 2019.

De daling is te wijten aan een meerdere factoren. De brede beschikbaarheid van apps en online platforms om tv te kijken heeft ertoe geleid dat minder huishoudens een tweede tv-abonnement nemen voor hun woning of een vakantiehuis. Sinds de lancering van Netflix in Nederland in 2013 zijn diverse andere OTT-diensten gevolgd, waarvan sommige diensten door consumenten als een goedkoper of beter alternatief voor een standaard tv-abonnement beschouwd worden. Bovendien is er een nieuwe generatie ‘cord nevers’ in opkomst: jonge mensen die video voornamelijk online consumeren en de noodzaak van een tv- of abonnementsservice niet zien.

Telecompaper verwacht dat deze trends zullen doorzetten, wat zal leiden tot een verdere daling van het aantal tv-abonnees. Telecompaper voorspelt een CAGR van -0,8 procent voor tv-abonnementen in de komende vijf jaar tot 2023, waarmee in 2023 ongeveer 7,1 miljoen aansluitingen en een penetratie van minder dan 88 procent van alle huishoudens over zal blijven.

Bron: Telecompaper/BM

Terug naar overzicht