dinsdag 16 januari 2018

Mediasmarties organiseert Kindermediaweek

Mediasmarties, de online gids voor geschikte kindermedia, organiseert de Kindermediaweek voortaan in de eerste week na de zomervakantie. De eerste Kindermediaweek is van 3 tot 9 september 2011. Mediasmarties vindt het de hoogste tijd hiervoor omdat kinderen dagelijks vele uren achter het beeldscherm zitten.

Het aanbod van kindermedia is bijzonder groot. Er zijn 21 publieke en commerciële kinderzenders of -blokken op de Nederlandse televisie. Elk etmaal kunnen kijkers uit 320 uur kindertelevisie kiezen. Bijna elk net heeft een webportal en veel programma’s hebben individuele websites. Daarnaast is er een ruim aanbod van online games, console games en apps. Voor elke leeftijd wat wils. De mediagerelateerde merchandising vraagt om constante aandacht. De mediabeleving is een vast onderdeel geworden van het dagritme en leven van kinderen, die door hun natuurlijke nieuwsgierigheid aangetrokken worden door bewegende beelden en interactie.

Cathy Spierenburg, programmamanager van Mediasmarties: “De Kinderboekenweek is al meer dan 55 jaar bijzonder succesvol. Maar kinderen houden ook van audiovisuele media, ze genieten ervan. Volwassenen nemen dit waar, maar realiseren zich nauwelijks de impact. Een week lang bijzondere aandacht voor de impact van kindermedia en attentie voor de aantrekkelijke en goede kanten is dan ook noodzakelijk. We kiezen voor begin september omdat kinderen wekenlang vrij zijn geweest en media een belangrijk tijdverdrijf zijn.”

De prijzen die bij deze themaweek horen, worden tijdens de besloten Kindermediatop op 4 september in het Raadhuis van Hilversum door kinderen uitgereikt. Zij bepalen zelf de criteria voor deze onderscheidingen. Met een groot online onderzoek, dat in juli onder kinderen is gehouden, is bepaald welke criteria ten grondslag liggen aan een succesvolle productie. Daarna mochten de kinderen stemmen op de media die aan de gekozen criteria voldoen.

In de Kindermediaweek worden masterclasses gehouden voor mediamakers die zich op de doelgroep richten en er zijn discussiebijeenkomsten. Het onderwijs en de kinderopvang ontvangen een promotiepakket om zelf mee aan de slag te gaan en hun kinderen ‘mediasmart’ te maken door bewust te kiezen.

Bron: Mediasmarties/Broadcast Magazine

Bericht delen