Mediasector wil maatregelen tegen internationale techbedrijven
Talpa Network, DPG Media, Mediahuis, NPO en RTL Nederland willen dat de internationale techplatformen aan dezelfde eisen moeten voldoen als Nederlandse bedrijven. Dat schrijven zij in een gezamenlijke brief aan informateur Mariëtte Hamer. Media Perspectives is initiatiefnemer van de Industrietafel, waarin de Nederlandse mediabedrijven regelmatig overleggen over de ontwikkelingen in hun branche.
De invloed van partijen als Google, Facebook, TikTok, Netflix, YouTube en Amazon is de afgelopen jaren fors toegenomen. Concurreren met deze internationale techbedrijven is lastig, bijvoorbeeld omdat de publieke omroep maar in beperkte mate mag samenwerken met commerciële partijen.
De mediasector vraagt in de brief aan de informateur en de politieke partijen nadrukkelijk meer ruimte voor onderlinge samenwerking. Bijvoorbeeld voor het samen ontwikkelen van reclametechnologie die onafhankelijk is van de internationale partijen. Deze zogeheten ‘buiten competitieve samenwerking’ wordt nu nog door wet- en regelgeving bemoeilijkt.
De mediabedrijven willen ook steun van het nog te vormen kabinet voor hun innovatieagenda. Ze zien dat de mondiale spelers veel grotere budgetten hebben voor technologische ontwikkeling. Door samen te werken op het gebied van innovatie, kunnen de mediabedrijven een gezond en concurrerend Nederlands medialandschap garanderen. Steun van het kabinet is daarbij essentieel, vindt de sector.
Martijn van Dam, lid van de Raad van Bestuur van de NPO, is blij met de gezamenlijke oproep. “We voelen steeds meer druk op de cruciale functie van media in onze democratie en cultuur. Door de dominantie van de grote techbedrijven is het speelveld ongelijk en oneerlijk geworden.”
Ook Erik Roddenhof, CEO van DPG Media, ziet de gezamenlijke brief als een stap vooruit. “Het is goed dat we als sector als geheel dit signaal afgeven. We ervaren tot nu toe onvoldoende gevoel van urgentie in de politiek als het gaat om de concurrentie van de grote buitenlandse partijen.”
De complete brief van Talpa Network, DPG Media, Mediahuis, NPO en RTL Nederland is hier te vinden.
Bron: Media Perspectives/BM