Article header image

Mediafonds bezet door filmmakers

Ter bescherming van het Mediafonds hebben makers uit de gehele audiovisuele sector maandagmorgen het fonds aan de Herengracht 609 Amsterdam bezet. De gevel van het pand is bekleed met de leus: ‘Handen af van het Mediafonds!’ Makers uiten hiermee hun grote zorg dat met verdwijnen van dit fonds, kwaliteit niet langer gewaarborgd is op de publieke zenders. Morgen, dinsdag 18 december, beslist de Tweede kamer over de eventuele opheffing van het Mediafonds.

Prominente regisseurs zoals Heddy Honigmann, Norbert ter Hall, Eddy Terstall en Paula van der Oest, sympathisanten zoals Hedy d’Ancona en Daphne Bunskoek, maar ook acteurs, radiomakers, producenten, editors, muzikanten en crewleden nemen deel aan de actie.

De actie is een initiatief van de Dutch Directors Guild (DDG) en wordt actief ondersteund door alle branche-organisaties uit de audiovisuele sector. Voorzitter van de DDG, Ger Poppelaars: “Het Mediafonds financiert honderden producties per jaar, geliefd door publiek en critici. Opheffing van dit onafhankelijke fonds heeft desastreuze gevolgen voor de mediaproducties van hoge kwaliteit. Prachtige documentaires, series, radioprogramma’s en e-cultuur gaan verloren.”

Makers willen met de bezetting concreet maken hoe essentieel het Mediafonds is voor kwalitatieve inhoud op de publieke zenders. Voor veel politici en publiek is nog onvoldoende duidelijk welk soort (hoog gewaardeerde) programma’s hierdoor verloren gaat, zoals Oscarinzending Kauwboy, dramaserie A’dam–E.V.A., Gouden Kalfwinnaar De Regels van Matthijs, IDFA’s openingsfilm Wrong Time Wrong Place en iPad-documentaire Money and Speed.

Bovendien doet opheffing van het fonds onomkeerbare schade aan de audiovisuele mediaindustrie en de ontwikkeling van kwetsbare documentaires, series en innovatieve programma’s, zoals de Raad van Cultuur ook constateert in zijn advies: “De Raad voor Cultuur waarschuwt in zijn advies voor kapitaalvernietiging wanneer een volledig ingericht fonds dat goed functioneert, een heldere beoordelingssystematiek heeft en beschikt over een netwerk in de (nieuwe) media- en cultuursector niet wordt benut.”

Bron: DDG

Bericht delen