dinsdag 16 januari 2018

Kijkcijfer-recordjaar voor RTL Nederland

Waar de publieke omroepen in 2011 hun zenderaandeel zagen dalen, behaalde RTL Nederland de hoogste jaarcijfers sinds 1997. De vier RTL-zenders stegen in zenderaandeel van 33 procent in 2010 naar 35,2 procent (doelgroep 20-49 jaar). Vooral RTL 4 en RTL 7 beleefden een recordjaar.

RTL 4 behaalde met een gemiddeld zenderaandeel in de doelgroep (boodschappers 20-49 jaar) van 20,2 procent het beste jaarcijfer van de afgelopen 14 jaar. Een stijging van maar liefst 10 procent ten opzichte van 2010 (18,4 procent). De twee concurrerende grote publiekszenders Nederland 1 en SBS 6 daalden in 2011 naar respectievelijk 14 en 10,8 procent.

Mannenzender RTL 7 heeft het beste jaar sinds de start in 2005 afgesloten met een gemiddeld zenderaandeel in de doelgroep (mannen 20-49 jaar) van 7,8 procent: een groei van 11 procent (7,1 procent in 2010). RTL Z, overdag uitgezonden bij RTL 7, is in 2011 ook gestegen met 16 procent. Het zenderaandeel in de doelgroep mannen 20-49 jaar (tijdvak 08.30 – 18.00 uur) kwam hierdoor uit op 8,8 procent.

RTL 5 sluit 2011 af met een zenderaandeel van 9,3 procent in de core doelgroep 20-34 jaar, een groei van 6 procent ten opzichte van 2010. Vrouwenzender RTL 8 bleef stabiel met een aandeel van 3,2 procent in de doelgroep vrouwen 20-49 jaar.

Bron: RTL Nederland/Broadcast Magazine

Bericht delen