John de Mol over internationale televisiehits
zaterdag 13 juli 2019

John de Mol over internationale televisiehits

Succesvolle internationale formats ontstaan alleen door het nemen van forse risico’s, zegt John de Mol in een column in het Engelse tijdschrift Broadcast Now. Zijn bedrijf Talpa Media is sinds 2015 onderdeel van ITV Studios in het Verenigd Koninkrijk. De rest van Talpa Network is nog in handen van De Mol zelf.

Hieronder een samenvatting van de column van John de Mol

’Mijn leven was een rollercoaster toen Channel 4 in 2000 Big Brother in het Verenigd Koninkrijk lanceerde. Na bijna drie jaar ontwikkeling, was het format het jaar ervoor in Nederland gelanceerd en was daar een groot succes. Iedereen wilde het kopen.

In die tijd produceerden we het format in vijf landen tegelijk, wat een enorme operatie was. Maar het was nog niet bewezen dat het in alle culturen zou werken, dus elke lancering was spannend en onvoorspelbaar en de spanning tijdens de lancering in het VK was zeer hoog. Toen de cijfers positief bleken was het duidelijk dat Big Brother de wereld zou veroveren.

Het programma was het eerste voorbeeld van een dagelijks reality-tv format, gekoppeld aan een 24-uurs live internetstream. De oude en de nieuwe werelden kwamen samen en het bleek een gouden combinatie te zijn. De twee werelden stimuleerden elkaar en duwden het aantal online bezoekers en kijkers op het scherm tot grote hoogte.

Bijna 20 jaar later is het nog steeds niet onmogelijk om het volgende wereldwijd succesvolle format te bedenken; de uitdaging is alleen maar groter. Dit komt door dalingen bij het lineair kijken en de enorme variëteit aan inhoud die overal en altijd online beschikbaar is. Je moet nadenken over concepten en de ambitie hebben om op alle mogelijke platforms tegelijk te werken.

Het vinden van die nieuwe hit is ook een kwestie van nieuwe concepten uitproberen en niet bang zijn om te falen. Toen ik Big Brother opzette, verwierp elke zender het plan dat wij presenteerden. En het was hetzelfde verhaal bij The Voice. Ik moest investeren en een enorm persoonlijk financieel risico nemen om die programma’s in de lucht te krijgen. Dat was een gok, maar het lijkt erop dat dat nodig is om een ​​grote hitshow te maken.’

Bron: Broadcast Now/BM

Bericht delen