dinsdag 16 januari 2018

John de Mol en Joop van den Ende bij de BMS

Op 2 oktober is het officieel zo ver, maar de Broadcast Media Society stond gisteren al uitgebreid stil bij 25 jaar commerciële televisie in Nederland. Jeroen ‘met heel veel haar’ Pauw opende in 1989 als nieuwslezer bij RTL Veronique het commerciële avontuur.

Het was dan ook geen toeval dat Jeroen Pauw de talkshow leidde tijdens de zeer goed bezochte Broadcast Media Society met twee tv-iconen: Joop van den Ende en John de Mol.

De naamgevers van Endemol speelden en spelen een grote rol in 25 jaar commerciële televisie. Terugblikkend op veranderingen in het medialandschap, werd ook de komst van tv-zender Talpa nog eens tegen het licht gehouden, waarin toenmalig RTL-topman Fons van Westerloo een pikante strategische rol speelde. Joop van den Ende: “Fons zei één hele belangrijke zin: ‘Kijkers zijn niet te koop’. Punt. Dat werd een grote krantenkop. Hoe vaak is dat later niet gebruikt? Kijk de knipsels er maar op na. Fons was een meesterlijke manipulator van de waarheid.”

John de Mol: “Fons zette Talpa zo meteen als poenerige club neer. Dat heeft ie slim gedaan. De pers pakte dat gretig op. Ik denk niet dat ik dat ook zo had gedaan, maar het past nog net binnen de fatsoensgrenzen. Het was een verdedigende actie, ik ben meer van de aanval.”

In de komende Broadcast Magazine meer over de avonturen van de drie J’s (Joop, John en Jeroen) tijdens 25 jaar commerciële televisie… Nog geen abonnement? Klik hier en profiteer van onze speciale abonneeactie!

Bron: Broadcast Magazine

Bericht delen