Article header image

John de Mol en ITV eerder dan gepland uit elkaar

ITV Studios en John de Mol gaan vroegtijdig uit elkaar. Dat bevestigt een woordvoerder van Talpa Media aan De Telegraaf. Als onderdeel van de overname van Talpa Media door ITV zou De Mol ook de komende drie jaar nog aan het bedrijf verbonden zijn, maar hij heeft besloten zich te focussen op zijn eigen bedrijf Talpa Network.

Talpa Media is de creatieve onderneming van John de Mol waar bijvoorbeeld The Voice werd bedacht. In 2015 trok de Britse televisiezender ITV de knip om het bedrijf voor 500 miljoen euro in te lijven. John de Mol bleef creatief betrokken. Er werd afgesproken dat dit bedrag maximaal met 800 miljoen euro verhoogd kon worden met goede prestaties van het bedrijf in de komende jaren. Op de vraag of De Mol door het eerder stopzetten van de samenwerking een bedrag misloopt, wil de woordvoerder van Talpa Media niet ingaan.

In een verklaring reageert ITV: ‘We hebben genoten van de samenwerking met John de Mol, sinds de acquisitie van Talpa Media in 2015. We wensen John alle goeds en hopen in de toekomst opnieuw samen te werken bij het bedenken van formats’. Het bedrijf geeft aan een ‘first look agreement’ te hebben, wat inhoudt dat De Mol zijn formats als eerste bij ITV zal aanbieden. Talpa en ITV melden in de komende weken meer details naar buiten te brengen over het stoppen van de samenwerking.

Talpa Media werd sinds de verkoop aan ITV uitgebreid met onder meer MasMedia en Vorst Media (van Peter van der Vorst, tegenwoordig contentdirecteur bij RTL). Ook die merken zullen verdwijnen. De activiteiten worden voortgezet onder de naam ITV Studios Nederland, waar voormalig Talpa-directeur Karin de Groot de scepter zwaait.

Bron: AD/BM

Bericht delen