Article header image

Jan Mulder (74) stapt over naar commerciëlen

Jan Mulder heeft een opvallende overstap gemaakt in België. Hij verlaat de Vlaamse publieke omroep voor een commercieel avontuur bij de VTM. “De aanbieding van VTM was veel beter dan die van VRT”, zegt hij.

Nederlandse kijkers die naar Sporza schakelden om tijdens internationale eindtoernooien de analyse te bekijken, moeten het vanaf nu zonder Jan Mulder doen. De in België populaire analist maakt de overstap van de publieke omroep naar het commerciële VTM. Dinsdag maakt hij zijn debuut op de zender Q2.

Die transfer was spraakmakend en in de roddelbladen werd zelfs gesproken dat er 1 miljoen euro mee gemoeid was. Volgens Mulder valt dat allemaal wel mee. “Ik ben een slechte zakenman voor mezelf, ik ben maar een freelance mannetje, nooit een pensioen opgebouwd. Dat ik zo’n mooi contract kon tekenen, is niet door mijn handigheid in onderhandelen. Als voetballer was ik ook al zo.”

De timing van de VTM was gewoon goed, stelt Mulder. “Mijn contract bij de VRT was afgelopen. En ook al was dat niet het geval, het leek me niet onlogisch dat de VRT met mij wilde stoppen in het kader van vernieuwing en verjonging. Toen de VRT me wou spreken, had VTM al gebeld en was ik al met een voorzichtig gesprekje begonnen.”

De Vlaamse publieke omroep deed nog een tegenvoorstel om de analyticus binnenboord te houden. “Maar de aanbieding van VTM was véél beter dan die van de VRT.”

Bron: AD/BM

Bericht delen