Article header image

Jan de Jong blogt over Murdoch

“Dat de media wereldwijd in handen komen van slechts een paar spelers, is slecht nieuws voor de pluriformiteit”. Dat stelt NOS-directeur Jan de Jong in zijn weblog op nos.nl. Hij reageert hiermee op het nieuws dat het Fox-concern van Rupert Murdoch zijn intrede heeft gedaan in het Nederlandse medialandschap en de rechten van de Eredivisie heeft verworven. Of de NOS in de toekomst nog samenvattingen mag uitzenden is daardoor onzeker geworden. Als SBS Broadcasting of RTL Nederland meer geld bieden dan de NOS kunnen zij de samenvattingen uitzenden.

De Jong: “Dat Murdoch voet aan wal zet in een relatief klein land als Nederland is geen offensieve daad. Het is een defensieve. Fox ziet de ongekende groei van de YouTube’s , de Netflix-en, de Apple TV’s en de Google’s van deze wereld met lede ogen aan. Deze partijen vertegenwoordigen beurswaardes waar traditionele multinationals alleen maar van kunnen dromen. En hebben budgetten tot hun beschikking waar een gemiddeld ontwikkelingsland jaloers op is.

Kortom: Fox is bang. Nederland wordt de voorpost van een wedstrijd tussen reusachtig en nog veel groter. De ene mediamagnaat vreest opgeslokt te worden door nieuwe, jonge, dynamische mediagiganten die een paar jaar geleden nog niet eens bestonden. Het imperium van Murdoch, hoe machtig en indrukwekkend ook, is mogelijk niet bestand tegen een aanval van de nieuwe mediagrootmachten. Wat oogt als expansie en groei is in werkelijkheid is in werkelijkheid het afsluiten van een verzekeringspolis tegen overname. Een poging tot overleven. Het Monopoly voor grote mensen heeft hier plaatsgemaakt voor Risk. Wie verovert de wereld? Wie bezit de content? Dat laatste is de werkelijke inzet.

De strijd om de content voltrekt zich in een vaste volgorde, volgens een ijzeren stramien. Eerst een platform beheren, lees domineren; zenders of kanalen zijn al lang niet meer genoeg. Daarmee de distributie in handen krijgen. En dus rechtstreeks toegang tot de consument hebben. Die vervolgens verleiden met populaire content zoals voetbal. En dan de stap zetten naar andere succesformules: entertainment, games, gokken… en seks.

Het resultaat: groei, groei en nog eens groei. Daarbij is het maken van winst op korte termijn in Nederland niet de hoogste prioriteit. De rode cijfers worden donkerzwart zodra men de kassa van de nieuwe economie is gepasseerd. Want als Fox onverhoopt toch niet meer de grootste kan zijn, dan moeten anderen wel de hoofdprijs betalen als ze het bedrijf willen overnemen. Dat is de strategie. Murdoch weet zeker dat hij de Staatsloterij gaat winnen. Sterker nog, hij drukt zijn eigen loten. Hij maakt zich op voor de nieuwe wereldorde in de media.”

Bron: NOS

Bericht delen