dinsdag 16 januari 2018

Jaarverslag SKO: groei digitale televisie zet door

In 2013 groeit de penetratie van digitale televisie door naar 82 procent van de Nederlandse huishoudens. Dit is te lezen in het Jaarverslag dat Stichting KijkOnderzoek woensdag presenteerde.

Het aantal huishoudens met een connected TV stijgt ook significant naar 17 procent. Wij zien dit terug in de wijze van televisie kijken: circa 77 procent van de kijktijd in 2013 bestaat uit kijken naar een digitaal signaal.

Een andere belangrijke ontwikkeling is de groei van online en mobiele devices. Meer dan de helft van alle Nederlanders 13+ heeft een smartphone. In 2013 verdubbelt het aantal tablet-bezitters naar 40 procent.

42 procent van de Nederlanders van 13 jaar en ouder geeft aan wel eens via connected devices zoals computers, tablets en smartphones naar televisieprogramma’s te kijken. Uit het Online TV & Video onderzoek van SKO is een gemiddelde afspeelduur van streams van tv-programma’s binnen zes dagen na de uitzenddag geregistreerd van 10 minuten per dag.

2013 is het jaar van de nieuwe strategie van SKO. Het domein van SKO is uitgebreid naar alle video-content op alle soorten devices. In de komende tijd zal SKO in nauwe samenwerking met de huidige JIC-partners en met nieuwe partijen hard werken aan de ontwikkelingen van het VideoTotaal. Het SKO Jaarverslag 2013 gaat verder in op de wijzigingen van het kijkonderzoek, de projecten met betrekking tot het VideoTotaal en doet verslag van de belangrijkste activiteiten van het SKO bureau.

Bron: Stichting KijkOnderzoek/Broadcast Magazine

Bericht delen