dinsdag 16 januari 2018

INSIGHT steunt op United

De MIPCOM in Cannes heeft in tientallen jaren al heel wat lanceringen beleefd, maar voor INSIGHT werden weer eens ouderwets alle registers opengetrokken: van een uitgebreide printcampagne in de (vak)pers onder het motto Explore Life in 50 Frames a Second, tot en met een indrukwekkende stand, een paviljoen eigenlijk, verrezen in de tuin van het Grand Hotel.

Ook de Nederlandse betrokkenheid bij deze nieuwe Ultra HD Factual Entertainment zender was groot. Zo profileerde United zich nadrukkelijk als (strategisch) partner. Het facilitaire bedrijf was (letterlijk) met groot materieel neergestreken in Cannes, om mee te vieren dat TERN International (Television Entertainment Reality Network) vanuit Hilversum dit opvallende initiatief heeft genomen. United kwam met TERN overeen om de komende drie jaar de online postproductie uit te voeren van de content die zowel op de zender als het digitaal platform beschikbaar komt.

Directeur René Delwel: “Deze strategische stap is voor ons een logisch vervolg op de UHD registraties die wij hebben uitgevoerd van onder andere Muse, Coldplay, Beyoncé, The Rolling Stones en Katy Perry. United loopt voorop qua kennis en ervaring als het gaat om UHD workflows, registratie en postproductie. Hierdoor worden wij betrokken bij alle stappen. Dat begint al aan de voorkant: we adviseren hoe programma’s moeten worden opgenomen, zodat een kwalitatief eindproduct wordt geleverd.”

INSIGHT heeft een technische standaard gesteld, die onder andere bestaat uit een UHD resolutie van 3840 bij 2160 pixels en een HFR (High Frame Rate) van 50 frames per seconde. Om de online postproductie te kunnen faciliteren – in het eerste jaar wordt 200 uur master content in 4K verwerkt, volgens Delwel “spectaculair veel voor een nieuw kanaal” – heeft United onder andere flink geïnvesteerd in ultrasnelle storage om die 2.4 petabyte (2.400 terabyte) aan te kunnen.

Meer over United en INSIGHT is te lezen in Broadcast Magazine 349. Klik hier voor een korte impressie vanuit Cannes.

Bron: Broadcast Magazine

Bericht delen