dinsdag 16 januari 2018

HbbTV Forum Nederland kiest voor HbbTV 1.5

Het HbbTV Forum Nederland, een consortium van omroepen, leveranciers, distributeurs en andere belanghebbenden, heeft besloten om in Nederland de 1.5-versie van de internationale HbbTV-standaard te gebruiken.

HbbTV, een nieuwe vorm van ‘super-teletekst’, biedt televisiekijkers een scala aan interactieve mogelijkheden bij het televisiekijken.

De keuze van het HbbTV Forum Nederland sluit aan bij de keuzes die elders in Europa gemaakt zijn, bijvoorbeeld in Frankrijk en Spanje. Dat zorgt ervoor dat geschikte televisietoestellen sneller op de Nederlandse markt kunnen komen.

HbbTV (Hybrid Broadcast Broadband TV) is een nieuwe vorm van ‘super-teletekst’ waarmee omroepen hun diensten kunnen innoveren door interactiviteit aan het televisiekanaal te koppelen. Een HbbTV-toestel dat verbonden is met het Internet kan extra informatie weergeven van de omroep, bijvoorbeeld programma-gerelateerde apps, achtergrondinformatie en video. Andere  mogelijkheden zijn ‘nu en straks’- informatie, via HbbTV zappen naar andere relevante programma’s, en interactieve applicaties zoals ‘uitgesteld kijken’. HbbTV-diensten zijn te activeren met de rode knop op de afstandsbediening van televisietoestellen die de HbbTV-standaard ondersteunen. De 1.5-versie van de internationale HbbTV-standaard ondersteunt ‘adaptive streaming’ van video, een moderne manier om video naar apparaten te versturen die ervoor zorgt dat de kijker altijd van de best mogelijke beeldkwaliteit kan genieten.

Egon Verharen, Manager R&D bij de NPO: “De NPO ziet HbbTV als de uniforme manier om op connected TV’s het publiek te gidsen door haar aanbod, het aanbod te duiden door middel van extra kanaal- en programma-informatie en de betrokkenheid te vergroten met interactieve mogelijkheden en extra toegangsdiensten.”

Edwin Valent, Creatief Directeur SBS Broadcasting: “De HbbTV standaard past perfect in de filosofie van onze full media format strategy; zorgen dat onze content aangeboden wordt en interactie plaatsvindt waar, wanneer en op welk device onze gebruiker dat wenst.”

Arno Otto, Managing Director Digital Media RTL Nederland: “RTL Nederland streeft naar een open distributie van content: daar aanwezig zijn waar de consument zich bevindt. De HbbTV standaard voor smart TV stimuleert die ontwikkeling. Het draagt bij aan het sneller en breder kunnen verspreiden van onze content over meerdere devices.”

HbbTV is een nieuwe dienst die het TV signaal met het internet verbindt en kijkers in staat stelt om bij TV programma’s allerlei extra informatie op te roepen. HbbTV is in Nederland al beschikbaar op DVB-T (digitale ether), satelliet en bij kleinere kabelaars. De dienst wordt verder reeds aangeboden in een aantal Europese landen zoals Duitsland, Frankrijk, Zwitserland, Polen en Tsjechië, en is in een groot aantal andere Europese landen in voorbereiding. De Hybrid Broadcast Broadband TV (HbbTV) industriespecificatie definieert een open en neutraal technologieplatform, dat een naadloze combinatie biedt van omroepdiensten en interactieve content  geleverd over het internet. HbbTV-diensten kunnen worden geconsumeerd op geschikte TV-toestellen en set top boxes die aangesloten zijn op het Internet. De HbbTV-specificaties zijn gebaseerd op breed geaccepteerde industriestandaarden en web-technologie. Ze worden gepubliceerd door het HbbTV-consortium, een Europees initiatief met inmiddels wereldwijde deelname van partijen, zie www.hbbtv.org.

Het HbbTV Forum Nederland maakt afspraken over de toepassing van HbbTV in de Nederlandse markt, om interoperabiliteit te bewerkstelligen tussen televisies en diensten in de Nederlandse markt. Daarbij draait het voornamelijk om afstemming over welke versie van de internationale standaard wordt gebruikt, en hoe bescherming van content wordt geregeld. Het HbbTV Forum Nederland heeft de volgende deelnemers: 24i Media, CAIW Diensten, Divitel, Dolby Laboratories, Inc., Hoek & Sonépouse, KPN, LG Electronics, NPO, Parkpost, People’s Playground, Stichting ROOS, RTL Nederland, SBS Broadcasting, SES, SONY, Stichting Kijkonderzoek, TNO, TP Vision en United. Het Forum wordt gecoördineerd door iMMovator, met technische ondersteuning door TNO.

Bron: iMMovator

Bericht delen