Haribo en Martien Meiland winnaars Loden Leeuw 2020
dinsdag 1 december 2020

Haribo en Martien Meiland winnaars Loden Leeuw 2020

In het AVROTROS-programma Radar zijn maandagavond de Loden Leeuwen toegekend aan Haribo en Martien Meiland. De prijs voor de irritantste reclame van het jaar werd met 39 procent van de stemmen gewonnen door Haribo.

De reclame waarin een BN’er de hoofdrol speelt, werd met 45 procent van de stemmen glansrijk gewonnen door Martien Meiland in de commercial van de Vriendenloterij Bingo. In totaal zijn er ruim 103.000 stemmen uitgebracht in deze jaarlijkse verkiezing.

De winst van Haribo is opvallend te noemen: vorig jaar wist het Duitse snoepmerk ook al de meeste ergernis op te wekken bij de kijkers met hun spotje. ‘Ik zet meteen het geluid uit of ren de kamer uit’, en een andere kijker zegt: ‘Tot mijn grote ergernis komt deze reclame gewoon weer op dezelfde manier terug! Nog net zo irritant dus.’ Haribo werkte niet mee aan de uitreiking en weigerde, in tegenstelling tot vorig jaar, om de prijs in ontvangst te nemen. Daarom zond Radar onderstaande ‘deep fake’-versie van de uitreiking uit, met beelden uit 2019.

In de categorie reclame met een BN’er won Martien Meiland met 45% van de stemmen, een ruime meerderheid. Kijkers ergeren zich eraan dat de reclame van de Vriendenloterij Bingo op een avond veel te vaak is te zien: ‘Hij zit zo langzamerhand in elk reclameblok met zijn hoge stemmetje en drukke gebaren’ en ‘Mocht hij winnen dan zal ik de prijsuitreiking ook op mute bekijken.’ Meiland zelf is blij met de prijs: “Ik ben er heel trots op en hij krijgt een plekje naast mijn Televizier-Ring.”

De Loden Leeuwen worden elk jaar uitgereikt door Radar. De prijs voor de irritantste reclame is door het programma in het leven geroepen in 2002 en is de tegenhanger van de Gouden Loeki, de prijs voor de beste reclame.

Bron: Radar/BM
Foto: AVROTROS

Bericht delen